XXIII Bydgoski Festiwal Operowy

PROGRAM XXIII BFO: 23.04 -08.05.2016

(Sprzedaż biletów na XXIII Bydgoski Festiwal Operowy rozpoczniemy 14 marca 2016r.)

Sprzedaż biletów na XXIII BFO od 14 marca br.

Ceny na spektakle festiwalowe ( duża sala): I strefa   150,- II strefa  100,- III strefa  60,-Spektakl “Kwartet” na sali kameralnej (3 maja): 80,-Aktualnie brak biletów na  premierę opery “Don Carlos”, operę “Straszny dwór” oraz musical “Mistrz i Małgorzata”.Odbiór i zapłata za zarezerwowany bilet na XXIII Bydgoski Festiwal Operowy winna nastąpić najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą danego spektaklu.II premiera opery “Don Carlos” (24.04.) NORMALNE      ULGOWE I strefa  100,-   80,- II strefa   70,-   50,- III strefa  50,-   35,-

Sobota,23.04.2016 godz.18. premiera- inauguracja Festiwalu.

DON CARLOS    opera Giuseppe Verdiego

Reżyseria – Włodzimierz Nurkowski Kierownictwo muzyczne – Piotr Wajrak Scenografia – Anna Sekuła Choreografia – Iwona Runowska Reżyseria świateł –  Maciej IgielskiPremiera Opery Nova w Bydgoszczy.Po 44.latach od poprzedniej realizacji ta grand opéra powraca na bydgoską scenę. Obecną realizację przygotowują: Włodzimierz Nurkowski (reżyseria), Piotr Wajrak (kierownictwo muzyczne), Anna Sekuła (scenografia), Iwona Runowska (choreografia), Maciej Igielski (reżyseria świateł), Henryk Wierzchoń (przygotowanie chóru).Dzieło Veriego z biegiem czasu zdobyło sobie zasłużone powodzenie i po dziś dzień zaliczane jest do kanonu największych arcydzieł włoskiej muzyki operowej. Libretto zaczerpnięte z Don Carlosa  F. Schillera jest jednym z najbardziej dramatycznych jakie może zaoferować historia: młoda księżniczka opuszcza Francję i dwór swego ojca, aby połączyć się ze starym królem Hiszpanii. Jego syn, Don Carlos, będący wcześniej oficjalnym narzeczonym Elżbiety, będzie kochał ją również wówczas, gdy stanie się jego macochą…„Trudno zresztą wyliczyć najpiękniejsze karty tej opery. Jest ich tak wiele! Zaliczymy do nich z pewnością i końcowy duet pożegnalny Don Carlosa i Elżbiety, jak i jej wielką pożegnalną arię budowaną ze zmiennych w swym wyrazie fragmentów”(…)„Don Carlos wnosi pewną nowość do dramatu Verdiowskiego: zło nie odcina się tutaj tak wyraźnie od dobra. Tytułowybohater jest pełnym uniesień amantem, ale jest też człowiekiem słabego charakteru, Elżbieta to w równym stopniu dumna królowa, co słaba kobieta, Filip II i jego polityczny przeciwnik, markiz Posa, nie pałają do siebie nienawiścią , a raczej nawzajem się podziwiają. W muzyce Don Carlosa kształtuje się też już nowa koncepcja arii operowej, która ostatecznie przestaje być momentem statycznym, chwilą zamyślenia czy lirycznej refleksji, lecz jako ogniwo w łańcuchu zmiennych stanów duchowych stanowi motoryczny element akcji. Przykładem może tu być wielka końcowa aria Elżbiety. Nowy jestrównież w Don Carlosie sposób traktowania partii wokalnej, która nie tracąc swej roli dominującej, podporządkowuje sięjednak często jeśli tak można powiedzieć – inicjatywie partii instrumentalnej”. Henryk Swolkień

Wtorek,26.04.2016 godz.19.

STRASZNY DWÓR opera Stanisława Moniuszki

kierownictwo muzyczne: PIOTR WAJRAK reżyseria:KRYSTYNA JANDA scenografia:MAGDALENA MACIEJEWSKA kostiumy:DOROTA ROQUEPLO choreografia:EMIL WESOŁOWSKI reżyseria efektów świetlnych:KATARZYNA ŁUSZCZYK przygotowanie chóru:DAWID JARZĄBTeatr Wielki w ŁodziPowstały po upadku powstania styczniowego „ku pokrzepieniu serc”, Straszny dwór stał się swego rodzaju manifestem patriotycznym. Perypetie braci, Zbigniewa i Stefana, którzy postanawiają pozostać kawalerami, by zawsze być w gotowości do służenia ojczyźnie, stały się pretekstem do zaprezentowania na teatralnych deskach syntezy polskości – staropolskich obyczajów, kultury, tradycji, obrzędów. Realizacja najnowszej inscenizacji Strasznego dworu  na łódzkiej scenie jest widowiskiem będącym głębokim ukłonem w stronę tradycji, a jednocześnie zaskakującym aktorską energią i urzekające malarską scenografią.

Czwartek,28.04.2016 godz.19.

MISTRZ I MAŁGORZATA musical Piotra Dziubka ,Wojciecha Kościelniaka, Rafała Dziwisza

według powieści MICHAIŁA BUŁHAKOWAreżyseria, tłumaczenie i adaptacja: WOJCIECH KOŚCIELNIAK teksty piosenek: RAFAŁ DZIWISZ muzyka i kierownictwo muzyczne: PIOTR DZIUBEK scenografia i wizualizacje: DAMIAN STYRNA kostiumy: BOŻENA ŚLAGA choreografia: JAROSŁAW STANIEK reżyseria światła: BOGUMIŁ PALEWICZ przygotowanie wokalne: MAGDALENA ŚNIADECKA asystent reżysera: AGNIESZKA KOZAK asystent choreografa: JOANNA ZIEMCZYKTeatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu„Mistrz i Małgorzata” wrocławskiego Capitolu zawiera w sobie wszystko, czego wymagamy od dobrego spektaklu. Humor łączy się w nim z refleksją, satyra z filozofią. Sztuka dialogu wzbogacana partiami śpiewanymi z dobrym tekstem, uwydatnia moc słowa. Dynamiczne układy ruchowe i zmiany scenografii zaś sprawiają, że z przyjemnością poddajemy się teatralnemu złudzeniu. Iluzja scenicznego świata, który staje się tu i teraz, pozwala uświadomić sobie, że piękno warto tworzyć, oglądać – i podziwiać.Największym wyzwaniem Kościelniaka było stworzenie dzieła, które nie byłoby przegadane – trzyipółgodzinny spektakl składa się z wielu długich kilkunastominutowych scen. I tu z pomocą przyszły możliwości techniczne nowej sceny. Twórcy mogli popuścić wodze fantazji i poszaleć. Imponują sceny, gdy Małgorzata (grana przez Justynę Antoniak oraz Magdalenę Wojnarowską) i jej służąca lecą nad rosyjską stolicą na miotle. Powala też pokaz czarnej magii w Teatrze Varietes, kiedy na widownię – tak samo jak powieści – sypią się papierowe „czerwońce”, a aktorzy z wirtuozerią prezentują magiczne sztuczki. Rozmach spektaklu może zachwycać. Niesamowita scenografia (Damian Styrna), grana na żywo muzyka (Piotr Dziubek) dopełniają wizualnego majstersztyku. 

Sobota,30.04.godz.19.

LES INDES GALANTES (Zamorskie zaloty) opera/balet Jeana-Philippa Rameau

Soliści, Orkiestra i chór Il Giardino d’Amore. Tancerze-studenci Poznańskiej Szkoły Baletowej.kierownictwo muzyczne : Stefan Plewniak reżyseria:  Natalia Kozłowska scenografia :  Olga Warabida choreografie:Leszek Rembowski,Beata Wrzosek-Dopierała, Krystyna Frąckowiak ,Mirosław Różalski. kostiumy:  Paulina Czernek .Wykonawcy: Cécile Achille – sopran Marelize Gerber – sopran Natalia Kawałek – mezzosopran Sean Clayton – tenor Karol Kozłowski – tenor David Witczak – barytonBarokowa opera-balet Jeana-Philippa Rameau po raz pierwszy w wersji scenicznej w Polsce, w wykonaniu międzynarodowgo zespołu wykonawców. Tematem opery-baletu jest miłość, która przegnana z Europy wędruje po innych kontynentach, ścigana przez boga wojny Marsa. Odwiedza między innymi Indie i Amerykę Południową (tj. Indie Zachodnie), stąd tytuł utworu. Ostatecznie Mars zostaje pokonany, a miłość i pokój znów goszczą w Europie. Wykonawcami spektaklu będzie  międzynarodowy zespół (Polska, Włochy,Hiszpania,Francja) solistów-śpiewaków, tancerzy,  orkiestry i chóru „Il Giardino d’amore”.Dynamiczna realizacja opery poprzez ciekawą koncepcję porównania muzyki w czterech aktach kolejno do czterech żywiołów, powietrza, wody ognia, ziemi, wykorzystując wizualizacje do oddania burzy morskiej, trzęsienia ziemi, lawy, słońca, wiatru. Taniec współczesny wykorzystujący elementy klasyczne wyraża żywioły oraz uczucia bohaterów, ruchem oddając akcję sceniczną. 

Poniedziałek,2.05.2016 godz.19.

JENŮFA  (Její  pastorkuňa) opera Leoša Janáčka

Kierownictwo muzyczne: Marko Ivanović Reżyseria: Martin Glaser Scenografia: Pavel Borák Kostiumy: Markéta Sládečková – Oslzlá Światła: Martin Špetlík Choreografia: Mário RadačovskýSoliści, Chór i Orkiestra Opery im. Janáčka – Teatru Narodowego w Brnie (Republika Czeska).Janáček   celował w  portretowaniu wyrazistych kobiecych charakterów. Największą sławę przyniosły mu opery z żeńskimi imionami w tytule: „Jenufa” i „Katia Kabanowa. „Jenufa” jest jednym z najsłynniejszych dzieł czeskiej opery i sztandarową pozycją repertuarową Opery im. Janáčka (Narodni Divadlo)w Brnie, gdzie odbyła się prapremiera dzieła.Kiedy Janáček miał 30 lat, w Brnie otwarto teatr czeski – a wraz z nim pojawiły się nowe możliwości. Na scenie zadebiutował „Szarką”, miłosną historią wysnutą ze średniowiecznych legend. Była to pierwsza z jego 10 oper wśród których “Jenufa” jest chronologicznie trzecia.W postaci tytułowej kompozytor uwiecznił swą córkę,Olgę: uzdolniona dziewczyna miała serce uszkodzone przez anginę, przebytą w dzieciństwie i zmarła w wieku 20 lat. Zaletami charakteru Olgi obdarzył Janácek postać Jenufy, a operę tę dedykował pamięci córki.Janácek szukał inspiracji literackiej w dramatach realistycznych, powieściach i opowiadaniach. Celem kompozytora jest uchwycenie melodycznej prawdy chwili. Tytułowa bohaterka opery  na wieść o śmierci dziecka jest tak zaszokowana, że reaguje niemal mechanicznie wypowiedzianymi  zdaniami. Komplikacje psychologiczne i ponadczasowe konflikty – te treści przyciągają do tej opery najciekawszych reżyserów . Zobaczymy najnowszą realizację tego tytułu (2015 r.) na scenie Opery im. Janácka w Brnie.Akcja osadzona jest w morawskiej wsi z jej barwnym folklorem, libretto napisane zostało w dialekcie morawskim, a muzyka także sięga do ludowych korzeni  Można się zresztą zastanawiać, kto jest główną bohaterką Jenufy. W Czechach opera ta jest grana pod tytułem “Jej pasierbica” (taki był tytuł sztuki Gabrieli Preissovej, na podstawie której powstało libretto). W ten sposób w tytule zaznaczona jest obecność dwu heroin – młodej, uwiedzionej i porzuconej Jenufy i kochającej ją ślepą miłością macochy Kościelnichy. W samej operze partie te są równorzędne, obie równie atrakcyjne, choć Kościelnicha jest może postacią ciekawszą, bardziej złożoną, bo z miłości zdolną do zbrodni. Jenufa to zakochana dziewczyna, która nigdy nie wyrasta ze swej pierwszej, nieszczęśliwej miłości do hulaki Števy, który zostawił ją z dzieckiem, ale dojrzewa do spokojnego szczęścia u boku wiernego adoratora Lacy.

wtorek, 3 maja godz.18. Sala kameralna.

“KWARTET”  sztuka Ronalda Harwooda

Inscenizacja , reżyseriai reżyseria świateł : Zbigniew Lesień Scenografia i kostiumy: Ewa Beata Wodecka Tłumaczenie libretta: Michał RonikierWykonawcy: Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak : Cecily Robson Jolanta Żmurko : Jean Horton Tomasz Janczak : Reginald Paget Bogusław Szynalski : Wilfred Bond Ivan Zhukov – akompaniamentOpera Wrocławska, premiera 10.10.2015 r.Rzadko zdarza się, by na scenie opery wystawiano sztukę dramatyczną. Chyba że rzecz dotyczy śpiewaków, jak „Kwartet” Ronalda Harwooda. W opowieści o czworgu emerytowanych artystach w domu spokojnej starości, którzy chcą raz jeszcze poczuć smak scenicznego występu gra kwartet solistów Opery Wrocławskiej. 

Czwartek,5.05.2016 godz.19.

POSKROMIENIE ZŁOŚNICY   balet  Johna Cranki

Choreografia: John Cranko Muzyka: Kurt-Heinz Stolze wg Domenico Scarlattiego Prapremiera: 16.03.1969, Wuerttemberg Opera House, Stuttgart Premiera polska: 27.11.2015, Teatr Wielki – Opera NarodowaScenografia i kostiumy   Elisabeth Dalton Realizacja choreografii   Jane Bourne Asystent realizatorki   Filip Barankiewicz Prawa autorskie do choreografii   Dieter GräfePolski Balet NarodowyJohn Cranko to klasyk choreografii XX wieku, ale właśnie beztroska komedia według Szekspira wciąż uznawana jest za jedną z najlepszych we współczesnym repertuarze baletowym. W Roku Williama Szekspira pierwsza polska kompania baletowa przedstawi taneczną wersję komedii dramaturga wszech czasów. Przywołuje ona błyskotliwą historię niepokornej Katarzyny, od której stroni całe otoczenie oprócz przekornego Petruchia. Dopiero jego przewrotny upór prowadzi do poskromienia nieznośnej złośnicy. Cranko był mistrzem charakterów, uwielbianych w balecie przez publiczność i tancerzy za to, że stwarzają okazję do wybitnych kreacji scenicznych. Katarzyna przechodzi na naszych oczach prawdziwą metamorfozę: od nieposkromionej jędzy do pokornej żony Petruchia. On z kolei może się popisać męskim sprytem, poczuciem humoru i brawurowym tańcem. A poza nimi jest tu jeszcze cała galeria figur scenicznych rodem z włoskiej komedii dell’arte.

Sobota,7.05.2016 godz.19. Niedziela,8.05.2016 godz.19.

JANE EYRE  balet współczesny

Choreografia: Patrick De BANA Dekoracje i kostiumy: Jerome KAPLAN Reżyseria świateł: James ANGOT Asystent choreografa: Dimo KIRILOV MILEVThe Shanghai Ballet (Chiny)Po raz w pierwszy w Polsce : The SHANGHAI BALLET ( Chiny) .Utworzona w 1979 r. kompania  gromadząca utytułowanych międzynarodowymi nagrodami tancerzy odbyła liczne tournées  : m.in. do U.S.A., Kanady, Japonii, Tajlandii , Nowej Zelandii ,Australii, Anglii, Skandynawii, Hiszpanii.  Baletowa adaptacja słynnego romansu Charlotte Brontë “Dziwne losy Jane Eyre“,zaliczanego do szczytowych osiągnięć literackich epoki wiktoriańskiej, harmonijnie łączącego melodramatyczną fabułę z wnikliwą obserwacją psychologiczną oraz nastrojem tajemnicy i grozy. Libretto opowiada o wielkim uczuciu, które połączyło ludzi z różnych, odległych od siebie sfer. Osierocona dziewczyna podejmuje pracę nauczycielki w posiadłości Edwarda Fairfaxa Rochestera. Zostaje jego narzeczoną, ale Rochester ukrywa przed światem ponury sekret.ZAPRASZAMY!