Teatr Polski | Jubileuszowa XX edycja Festiwalu Prapremier

Teatr Polski | Jubileuszowa XX edycja Festiwalu Prapremier

Już 1 października w Teatrze Polskim w Bydgoszczy rozpocznie się jubileuszowa XX edycja Festiwalu Prapremier. Święto teatru, które w tym roku odbędzie się pod hasłem „ODZYSKIWANIE”, trwać będzie do początku grudnia.

W dniach od 1 października do 4 grudnia w Teatrze Polskim w Bydgoszczy odbędzie się Festiwal Prapremier. Myślą przewodnią tegorocznej edycji Festiwalu będzie  „odzyskiwanie”. Chcemy odzyskiwać teksty współczesne wystawione jednokrotnie, tematy, które są pomijane przez współczesnych twórców, oraz inne teksty kultury, które nie są obecne w dyskursie teatralnym.

Podczas trwającego prawie dwa miesiące Festiwalu, zaprezentowane zostaną spektakle z Polski i z zagranicy. Z myślą o naszych widzach przygotowaliśmy także wiele interesujących spotkań, debat i wydarzeń towarzyszących.

Ważnym punktem jubileuszowej XX edycji Festiwalu Prapremier ODZYSKIWANIE będzie wręczenie międzynarodowej nagrody AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy dla wybitnego dramatu współczesnego. Uroczyste wręczenie nagrody, która w tym roku zostanie przyznana po raz pierwszy, poprzedzi prezentacja pięciu finałowych tekstów w formie szkiców scenicznych.

Program:

3.10 | 5.10 | 6.10 | Przemiany

Dziewczyna strąca z półek antyczne wazony. Chłopak potrąca niewinnych przechodniów, czubkiem głowy zaczepia o zwisający konar nad wejściem do domu. Dziewczyna rozsadza rzeczywistość bezczelnie prychając, jednak rzeczywistość udaje, że nic się nie dzieje i konsekwentnie pomija niezborność taktownym milczeniem. 

16.10 | 17.10 | Radio Prudok

„Radio Prudok” – to historia dozorcy Teatru Kupałowskiego, pisarza Andrieja Horwata, który przeniósł się z miasta na wieś, żeby odbudować dom swojego dziadka. Zaczął pisać dziennik, który stał się podstawą dla książki, na podstawie której powstał scenariusz spektaklu. 

18.10 | AntyMedea | szkic sceniczny

Anty-Medea jest Medeą naszej epoki. Jednak nowość tkwi w tym, co było istotne dla Eurypidesa 25 wieków temu: w strachu przed obcymi. Moralność selektywna. Selekcja ludzi według ich przynależności do „cywilizowanej” przestrzeni. 

19.10 | Matka Gorkiego | szkic sceniczny

Historia kilku pokoleń kobiet pochodzących spod Ługańska, niewielkiej miejscowości na granicy Ukrainy z Rosją. Bohaterki wspominają swoje dzieciństwo, rodzinę, sąsiadów oraz wydarzenia historyczne, które miały wpływ na życie ich bliskich

20.10 | Autobiografia na wszelki wypadek | szkic sceniczny

„Autobiografia na wszelki wypadek” to dokumentalno – fikcyjna historia życia Michała Buszewicza opowiadana przez trzech mężczyzn sprzątających mieszkanie po śmierci autora w 2070 roku.

21.10 | Nigdy nie widziałam gwiazd | szkic sceniczny

„Nigdy nie widziałam gwiazd” opowiada dwie równoległe historie – jedną o życiu świni (lochy) żyjącej w niewoli, a drugą o życiu kobiet pracujących na farmie świń.

22.10 | Dark Room | szkic sceniczny

Tekst jest oparty na prawdziwej historii chłopaka, który pracuje na kamerkach internetowych, a zarobione pieniądze przesyła do fundacji pomocy ofiarom represji politycznych. W kontekście obecnej sytuacji na Białorusi, „Dark room”, oprócz oczywistych skojarzeń, jest również metaforą terytorium przemocy, szaleństwa i anonimowości.

6.11 | CUD MNIEMANY, CZYLI KRAKOWIACY I GÓRALE (sprzedaż biletów wkrótce)

“Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” to opera komiczna we dwóch aktach oryginalnie przez Wojciecha Bogusławskiego napisana z muzyką Jana Stefaniego, a właściwie singspiel, czyli śpiewogra inspirowana Mozartem i jego Uprowadzeniem z Seraju i Czarodziejskim fletem.

10.11 | AUTOBIOGRAFIA NA WSZELKI WYPADEK (sprzedaż biletów wkrótce)

Bazując na fragmentach własnej biografii i materiałach dokumentalnych z życia ojca i dziadka, reżyser Michał Buszewicz tworzy na scenie swój na poły fikcyjny życiorys – od narodzin aż po projektowaną śmierć.

13.11 | 14.11 | 16.11 | Katyń. Teoria barw (sprzedaż biletów wkrótce)

“Katyń. Teoria barw” jest próbą odzyskania historii i zmierzenia się z pamięcią o jednym z najtragiczniejszych wydarzeń w dziejach Polski. Jest to opowieść o egzystencjalnym doświadczeniu więźniów osadzonych w obozach w Ostaszkowie, Starobielsku i Kozielsku.

19.11 | 20.11 | Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie (sprzedaż biletów wkrótce)

“Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie” to spektakl inspirowany “Antygoną” Sofoklesa, powstały na bazie zespołowego researchu i improwizacji. Wytworzone na czas spektaklu tymczasowe muzeum migrujących obiektów żałobnych stanie się przestrzenią publicznego uprawniania upamiętnień i opłakiwania. Jak i kogo upamiętniać?

20.11 | REZYDENCJA JANA JELIŃSKIEGO (sprzedaż biletów wkrótce)

“Dobra pornografia to ta, która nie będzie nas zmuszać do dokonywania wyboru między tym, co podniecające, a tym, co etyczne.” – J. Botton Z najnowszych badań wynika, że w 2020 roku funkcjonuje rekordowe 750 milionów strono charakterze pornograficznym.

26.11 | 27.11 | Maszyna (sprzedaż biletów wkrótce)

Maszyna działa od dawna. Działa codziennie. Działa systemowo. Nie trzeba jej uruchamiać. Trzeba ją konserwować. Popsuta działa też wyśmienicie. Można się nią zachwycać. Można w nią grać. Można nie zwracać uwagi na jej działanie. Więc czemu bez przerwy wsłuchujesz się w nią z otwartymi ustami?

27.11 | 28.11 | Twarzą w twarz (sprzedaż biletów wkrótce)

Ingmar Bergman w swojej twórczości skupiał się na badaniu wnętrza psychiki człowieka w ekstremalnej sytuacji. Skupiał się na ludziach odizolowanych od świata zewnętrznego. Swoich bohaterów zamykał na „wyspie” – w relacjach rodzinnych, w państwach objętych stanem wyjątkowym.

3.12 | 4.12 | NIC O NAS BEZ NAS | pokazy przedpremierowe (sprzedaż biletów wkrótce)

Uznany gruziński dramatopisarz Davit Gabunia przygotuje scenariusz inspirowany trzema filmami dokumentalnymi Krzysztofa Kieślowskiego: “Robotnicy 1971 – nic o nas bez nas”, “Fabryka” i “Siedem kobiet w różnym wieku”. Będzie to kolejna praca Davita Gabuni inspirowana twórczością Kieślowskiego.

Program Festiwalu Prapremier oraz informacje o wydarzeniach towarzyszących są dostępne na stronie internetowej Festiwalu – www.festiwalprapremier.pl oraz na stronie internetowej organizatora Festiwalu – Teatru Polskiego w Bydgoszczy – www.teatrpolski.pl.

1.10-4.12|2021

Cena biletu: od 30 zł

Bilety na październikowe wydarzenia festiwalowe do nabycia w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90 ) oraz poprzez stronę www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET ONLINE).

Teatr Polski Bydgoszcz
Mickiewicza 2
Bydgoszcz