SoundSpectrum. International New Music Symposium

SoundSpectrum. International New Music Symposium

Koncerty, instalacje artystyczne, wykłady, spotkania z publicznością, warsztaty, a także 24-godzinny maraton pianistyczny – już 16 października 2019 roku w Bydgoszczy rozpoczyna się [sound]Spectrum International New Music Symposium.

[sound]Spectrum to sympozjum poświęcone szeroko pojętej muzyce współczesnej, którego celem jest ukazanie jej rozległego kontekstu. Odbędzie się ono w dniach 16-20 października 2019 roku w Bydgoszczy. Wydarzenie jest realizowane w ramach projektu RID Regionalna Inicjatywa Doskonałości, prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.

Jednym z pierwszych wydarzeń na sympozjum będą warsztaty jazzowe z Piotrem Orzechowskim (PianoHooliganem) oraz koncert bazujący na ostatniej płycie artysty – 24 Preludes & Improvisations. Album nawiązuje do dzieła Jana Sebastiana Bacha skaładają się na nie 24 preludiów i odpowiadających im improwizacji (16 października).

Kolejny dzień poświęcony zostanie chińskiej muzyce najnowszej. W czwartek (17 października) odbędzie się wykład zatytułowany Ye Xiaogang i jego opowieść o Chinach muzycznym językiem zachodu. Ye Xiaogang to jeden z najbardziej wpływowych współczesnych kompozytorów chińskich. Podczas wykładu zaprezentowana zostanie ludowa oraz współczesna muzyka chińska, a także dorobek Ye Xiaoganga, w świetle muzyki najnowszej. Wykład będzie połączony z prezentacją chińskiej cytry – zheng. Wieczorem usłyszymy utwory kompozytora podczas specjalnego monograficznego koncertu. Wystąpią: grająca na zheng Cheng Haoru – laureatka jednych z najważniejszych chińskich konkursów muzycznych: Golden Bell Award, Wenhua Award oraz CCTV National Instrumental Music Competition, a także Zespół Solistów i Kameralistów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod kierownictwem Andrzeja Bauera.

W sobotę (19 października) zapraszamy na VEXATIONS: REVISITED ‒ 24-godzinny, immersyjny performance muzyczny, stanowiący instalację dźwiękową pomysłu Moniki Żyły, Despiny Apostolou i Alexa Baumuellera. Wydarzenie jest sceniczną interpretacją legendarnej, owianej kontrowersjami kompozycji Vexations Erika Satie, którą anonimowi (dla publiczności) artyści powtórzą 840 razy. Pianiści biorący udział w performansie umieszczeni zostaną w kabinie skonstruowanej specjalnie na okazję wydarzenia. Prostopadłościenna, subtelnie podświetlona konstrukcja uniemożliwi ich bezpośredni kontakt z widownią. Wykonanie będzie stanowiło próbę odczytania niejasnej sugestii kompozytora zanotowanej na początku utworu: Aby odtworzyć ten motyw 840 razy pod rząd, wskazane jest, aby wcześniej przygotować się w najgłębszej ciszy, poprzez poważne unieruchomienie. Po maratonie, 20 października o godz. 12.00, odbędzie się również spotkanie z Moniką Żyłą.

[sound]Spectrum towarzyszy instalacja artystyczna CONTRACTION POINT Komasa Giannotakisa ‒ elektroakustyczna gra-przedstawienie na instrumentalistę i komputerowy system muzyczny. Ustawienie w okręgu fortepianu i 12 mikrofonów pozwala na wygenerowanie zjawiska opóźnienia odbioru, które rozprasza dźwięk, tworząc nieprzewidywalne, złożone faktury dźwiękowe. Ponadto 18 października o godz. 12.00 Komas Giannotakis opowie o instalacji oraz i swojej twórczości podczas wykładu zatytułowanego Exploring emergent music from self-organizing systems.

Organizator:
Regionalna Inicjatywa Doskonałości
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Projekt finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019 – 2022 nr projektu 007/RID/2018/19, kwota finansowania 9 545 313,20 zł.

Partner – Teatr Polski Bydgoszcz

 

16|10|2019, g. 19.00

WSTĘP wolny

Sala Koncertowa
ul. Gdańska 20