Opera Nova: Straszny dwór

W upamiętniającym 200. rocznicę urodzin Kompozytora Roku Moniuszkowskim zapraszamy na polską operę narodową „Straszny dwór”.

 

“...dorobek Moniuszki imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej, a jego wielkie opery takie jak “Halka” i “Straszny dwór” dotykają sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej” – z uchwały Sejmu RP. 

Rok 2019 został ustanowiony jako Rok Stanisława Moniuszki nie tylko przez polski Sejm, ale także ogłoszony przez UNESCO na wniosek Polski, Litwy i Białorusi. 

Stanisław Moniuszko (5 V 1819 – 4 VI 1872) 

Pochodził z rodziny szlacheckiej, jego ojciec i stryj służyli w armii Napoleona. Moniuszko urodzony pod Mińskiem mieszkał i tworzył tam przez 20 lat. Kolejno mieszkał w Wilnie i w Warszawie, przez 4 lata – w Berlinie. Odbywał także podróże artystyczne do Petersburga. Kontaktował się z wybitnymi muzykami rosyjskimi, m.in. Michaiłem Glinką, Aleksandrem Dargomyżskim, Aleksandrem Sierowem. W Paryżu nawiązał znajomość z Rossinim, w Pradze z Bedřichem Smetaną.

Muzyka Moniuszki uważana jest powszechnie za wzór muzyki “słowiańskiej”. Dziewięć oper (jedna niedokończona), trzy balety, osiem operetek, pięć mszy, 268 pieśni…Stanisław Moniuszko upamiętnił się w historii polskiej muzyki jako twórca liryki wokalnej na światowym poziomie, a przede wszystkim jako twórca narodowej opery w pełnym znaczeniu tego słowa : pierwszy, którego dzieła wytrzymały próbę czasu, a powodzeniem górowały nad obcym repertuarem:„Halka” (wileńska 1854 ,warszawska 1858),”Flis” (1858),”Hrabina” (1859),”Verbum nobile” (1860), “Straszny dwór” (1861-64), “Paria” (1859-69) ,” Beata” (1872). 

W 1858 roku został powołany na stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Warszawie. Podczas piętnastu niemal lat pracy na tym stanowisku przygotował i wystawił kolejno wszystkie swoje opery. Okres powstania styczniowego zahamował prace kompozytora, ciężkie warunki polityczne nie sprzyjały twórczości. Wystawienie” Strasznego dworu” w 1865 roku wywołało entuzjazm. Nowa opera odniosła sukces podobny do sukcesu “Halki”. Polskie realia opery zjednały dziełu miłość widzów i przyczyniły się do tego, że każde kolejne przedstawienie stawało się manifestacją narodową. Za życia Kompozytora wystawiona została tylko kilkakrotnie: cenzura carska zorientowała się, że to nie błaha opowiastka miłosna, ale wielka opera narodowa. Moniuszko nie doczekał się wznowienia ;wystawiano tylko fragmenty dzieła na koncertach .

W szkicach historyczno-obyczajowych „Stare gawędy i obrazy” Kazimierza Władysława Wójcickiego , które znał Jan Chęciński, autor libretta opery, w “Gawędzie dworzan w baszcie pod broną” występuje dwóch braci…Jeden z nich nie miał się nigdy żenić. W papierach ojcowskich znaleźli skrypt dłużny Stolnika na pokaźną sumę. Po odbiór tych pieniędzy wyjechał jeden z nich do domu Stolnika. Z miejsca zakochał się tam w jednej z jego córek . Potem ściągnął brata do gościnnego domu. Ten nie oparł się wdziękom drugiej córki Stolnika….

Bydgoska scena operowa sięgała już po „Straszny dwór” czterokrotnie (1958,1969,1976,1994-inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery przy ul. Focha .

Kompozytor: Stanisław Moniuszko
Autor libretta: Jan Chęciński / Opracowanie muzyczne: Kazimierz Sikorski
Data premiery: 27.04.2019 r. godz.19. – inauguracja XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego
Wykonawcy: Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy.

Reżyseria: Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak
Dyrygent: Piotr Wajrak

19-21|09|2019, G. 19.00
22|09|2019, G. 18.00

Cena biletu: od 35 zł

Opera Nova w Bydgoszczy
ul. Marszałka Focha 5, 85-070 Bydgoszcz

Komentarz