Opera Nova: Falstaff – opera komiczna Giuseppe Verdiego

Opera Nova zaprasza na operę komiczną Giuseppe Verdiego – Falstaff.

W koncepcji reżysera – Macieja Prusa, “Falstaff” Giuseppe Verdiego to opera o radości życia. Jej tytułowy bohater – Sir John Falstaff – to nie podstarzały brzuchacz u kresu życia, lecz mężczyzna w kwiecie wieku, ciągle atrakcyjny zdemilitaryzowany żołnierz, który otrzymał tytuł szlachecki i próbuje ułożyć sobie życie “w cywilu”. W młodości był paziem na dworze królewskim i podczas wędrówek po świecie “z niejednego pieca chleb jadł”, nabył życiowego doświadczenia i jest w hierarchii społecznej ponad lokalną społecznością Windsoru, zaś uwodzenie atrakcyjnych dam ma być sposobem na poznanie atrakcyjnej i bogatej żony. Co ciekawe, w osobie Sir Johna Falstaffa panie (kumoszki) z Winsoru odnajdują wiele uroku osobistego, może jest trochę obcesowy, ale jako mężczyzna nawet pociągający …

Maciej Prus.
Aktor i reżyser. Absolwent krakowskiej i warszawskiej P. Wyższej Szkoły Teatralnej (dyplom aktorski – Kraków 1961, reżyserski – Warszawa 1968). Terminował jako asystent Konrada Swinarskiego w Teatrze Starym w Krakowie w jego realizacji Nieboskiej komedii Krasińskiego. Jako reżyser debiutował Pierwszym dniem wolności (1968)Kruczkowskiego w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie – Słupsku. W latach 70. stworzył szereg przedstawień w warszawskim Teatrze Ateneum, na scenie kaliskiej i w Teatrze Starym w Krakowie. Współpracował z różnymi innymi teatrami Warszawy, Łodzi, Krakowa, Wrocławia. Przedstawienie Nocy listopadowej Wyspiańskiego, które stworzył w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, przyniosło mu prestiżową w świecie teatru Nagrodę im. Konrada Swinarskiego, przyznawaną przez redakcję miesięcznika Teatr (1979). W latach 90. dwukrotnie wystawiał Wyzwolenie Wyspiańskiego: w łódzkim Teatrze im. Jaracza (1990) i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie(1992).

W Bydgoszczy inscenizował Tymona Ateńczyka Szekspira (2007). Całą listę sztuk zrealizował w Teatrze Telewizji; zadebiutował w nim Godami życia Przybyszewskiego, za które przyznany mu został Złoty Ekran (1970), w ostatnich latach pokazał spektakle Edwarda II Marlowe’a (2003), Intrygi i miłość Schillera (2004) i Wyzwolenia Wyspiańskiego z Piotrem Adamczykiem w roli Konrada (2007). Za twórczość dla teatru telewizji otrzymał w 2008 roku Nagrodę Klubową im. Stefana Treugutta. Jest autorem pamiętnych inscenizacji operowych: Strasznego dworu Moniuszki i Don Giovanniego Mozarta w Teatrze Wielkim w Warszawie (1972, 1976), Króla Rogera Szymanowskiego, najpierw w Krakowie (1976) potem w Poznaniu (1979), Fidelia Beethovena we Wrocławiu (1977), Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego i Lukrecji Borgii Donizettiego w Lodzi (1983, 2004). W 0perze Nova inscenizował w 2011 roku Cyganerię Pucciniego i Potępienie Fausta Berlioza( 2015 r.) Jest laureatem licznych nagród, wśród nich Nagrody im. Leona Schillera Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu.

Piotr Wajrak.
Dyrygent .Pedagog, menedżer i trener biznesu. Formację dyrygencką uzyskał u Bogusława Madeya. Przez szereg lat związany z warszawskim Teatrem Wielkim, obecnie Operą Narodową, gdzie dyrygował przedstawieniami Strasznego dworu, Śpiącej królewny, Romea i Julii, Święta wiosny, Harnasiów, Greka Zorby. W 1996 roku, jako najmłodszy asystent poprowadził premierę Strasznego dworu. Poza Warszawą dał się poznać w teatrach operowych Bydgoszczy, Gdańska, Krakowa, Poznania, Szczecina. Stale gości w krajowych filharmoniach. W latach 2004-2010 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Za granicą pracował z orkiestrami Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Carlo Felice w Genui, Teatro de Bellas Artes w Bogocie. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego honorową odznaką Zasłużony dla kultury polskiej. W Operze Nova debiutował w 1994 r. Strasznym dworem. W roku 2007 przygotował muzycznie premierę Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego. Dyrygował Don Kichotem Minkusa i Śpiącą królewną Czajkowskiego, My Fair Lady Lernera/ Loewego , Napojem miłosnym Donizettiego. Inaugurował XX Bydgoski Festiwal Operowy w 2013 r. premierą Halki Moniuszki, a w 2014 r. pod jego kierownictwem mzycznym odbyła się premiera operetki Kálmána Księżniczka czardasza.
Od sezonu 2017/2018 jest także szefem artystycznym Filharmonii Lubelskiej.

Jagna Janicka.
Absolwentka Wydziału Scenografii Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od ukończenia uczelni (1987) zaprojektowała scenografię i kostiumy do kilkudziesięciu filmów i spektakli . Była kilkakrotnie nominowana do Nagrody Orłów, m.in.za kostiumy i scenografię do filmów: Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, Persona non grata , Boże skrawki, Mistyfikacja. Na Festiwalu Filmowym w Gdyni otrzymała nagrodę za kostiumy do filmu W ciemności. Kinomani znają jej kostiumy i scenografię z filmów: Spis cudzołożnic, Kroniki domowe, Nightwatching, Rysa, Pod Mocnym Aniołem , Hiszpanka ,Ostatnia rodzina. Jest laureatką nagrody teatralnej Ludwik 2002 za najlepszą scenografię w Krakowie (spektakl Idiota w reżyserii Barbary Sass) oraz nagrody za scenografię do Europy w reż. Tadeusza Bradeckiego. Współpracowała między innymi z Krzysztofem Zanussim, Peterem Greenawayem, Jerzym Stuhrem, Tadeuszem Bradeckim, Agnieszką Holland, Jurkiem Bogajewiczem, Mariuszem Grzegorzkiem, Magdaleną Łazarkiewicz, Markiem Weiss- Grzesińskim, Maciejem Prusem, Bogusławem Lindą, Wojtkiem Smarzowskim . Projektowała m. in. dla: Teatru Narodowego, Teatru im. Słowackiego i Teatru Starego w Krakowie, Teatru im. Jaracza w Łodzi, Teatru Powszechnego w Warszawie, Teatru STU, Opery Śląskiej , Opery Bałtyckiej. W Operze Nova stworzyła kostiumy do Cyganerii (2011 r.) oraz Potępienia Fausta ( 2015 r.)

Reżyseria – Maciej Prus
Kierownictwo muzyczne – Piotr Wajrak
Scenografia – Jagna Janicka
Kostiumy – Hanna Wójcikowska-Szymczak
Reżyseria świateł – Maciej Igielski
Przygotowanie chóru – Henryk Wierzchoń

30/03/2019, g. 19.00
1/04/2019, g. 19.00
5/04/2019, g. 19.00
7/04/2019, g. 18.00

Bilety: OD 35 zł

Opera Nova w Bydgoszczy
ul. Marszałka Focha 5, 85-070 Bydgoszcz

Komentarz