MCK BYDGOSZCZ: 7. MFFA Animocje

 

Kwiecień. A skoro kwiecień, to ANIMOCJE! Przed nami 7 edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMOCJE, w tym roku zdominowana przez animację japońską, ale przecież nie tylko!

7. Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animocje [23–29.04.2017]
 
26 kwietnia (środa)
Grupy zorganizowane:
• Godz. 10.40 / ZS Plastycznych: The Best of ŻubrOFFka 2016 (II) 92’, seans dla uczniów szkoły

Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA zaczyna drugą dekadę swojego istnienia, 12. edycja imprezy odbędzie się od 6 do 10 grudnia w Białymstoku.

ŻUBROFFKA od lat buduje kulturalny pomost między Wschodem i Zachodem, Północą i Południem – jest wydarzeniem, w ramach którego spotyka się energia wszystkich stron świata. Selekcjonerzy wybierają zwykle około 150 najciekawszych filmów (spośród prawie dwóch tysięcy!) do ośmiu konkursów. Przygotowywane są także specjalne projekcje produkcji krótkometrażowych z całego świata. W tym roku, w ciągu pięciu dni widzowie będą mogli zobaczyć łącznie ponad 250 krótkich filmów!

Jury ocenia filmy w trzech konkursach krajowych (Amatorzy, Studenci, Niezależni), dwóch międzynarodowych (Okno na Wschód, Cały ten Świat) oraz trzech mających otwartą formułę dla twórców z Polski i zagranicy (Kids, Music video oraz konkurs na film eksperymentalny i videoart Na skraju).

Oprócz Grand Prix festiwalu oraz nagród i wyróżnień w każdym z konkursów, przyznawane są nagrody specjalne za najlepszą: Animację, Dokument, Fabułę, Zdjęcia oraz Muzykę. Publiczność również przyznaje swoją nagrodę – Dzikiego Żubra.

ŻUBROFFKA to nie tylko filmy, ale także energetyczne koncerty, spotkania z twórcami, wystawy, panele dyskusyjne oraz warsztaty.

Organizatorem Festiwalu jest Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG”.

PROGRAM:

I Nagroda w Konkursie Międzynarodowym „OKNO NA WSCHÓD oraz Nagroda Najlepsza Muzyka – film „LOVE”, reż. Réka Bucsi, Węgry, 16’

Uzasadnienie jury: “Zachwycająca i pomysłowa kreacja całego wszechświata, wypełniona rzadkimi i przedziwnymi interakcjami, ukazująca, jak wszystko się ze sobą ściśle przeplata.”

Uzasadnienie jury: “Muzyka i dźwięk były niezwykle istotne dla przeniesienia nas w ten wyjątkowo unikalny świat”

I Nagroda w Konkursie Polskim AMATORZY – film „OBOK”, reż. Paulina Koniuk-Fonżychowska, Polska, 6’

Uzasadnienie jury: “Doceniliśmy wysiłek, który został włożony w kreację i animację tego kolorowego plastelinowego świata.”

Wyróżnienie w Konkursie Polskim STUDENCI – film „PIES SCHROEDINGERA”, reż. Natalia Krawczuk, Polska, 8’ 20”

I Nagroda w Konkursie Polskim NIEZALEŻNI – film „TRZY ROZMOWY O ŻYCIU”, reż. Julia Staniszewska, Polska, 24’ 35”

Uzasadnienie jury: “Bardzo szczery i intymny portret dwóch wizji świata. Reżyserka odsłania się, aby dać nam osobisty wgląd w niezwykle ważny społecznie temat.”

Wyróżnienie w konkursie NA SKRAJU dla filmu „SQUAME”, reż. Nicolas Brault, Kanada, 4’ 06”

Uzasadnienie jury: “Specjalnie Wyróżnienie dla „Squame” Nicolasa Brault’a – imponującego formalnie filmu o wyrazistym języku wizualnym.”

Wyróżnienie w Konkursie Międzynarodowym OKNO NA WSCHÓD – film „HAPPY END”, reż. Jan Saska, Czechy, 6’

I Nagroda w Konkursie Międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT – film „9 DAYS – FROM MY WINDOW IN ALEPPO”, reż. Issa Touma, Thomas Vroege, Floor van der Meulen, Syria/Holandia, 13’

Uzasadnienie jury: “Wizja wojny przedstawiona z bardzo osobistej perspektywy poruszyła nas swoim potężnym, a zarazem intymnym i skromnym spojrzeniem na wpływ konfliktu zbrojnego na codzienne życie.”

oraz Nagroda za Najlepszy Dokument

Uzasadnienie jury: “Wizja wojny przedstawiona z bardzo osobistej perspektywy poruszyła nas swoim potężnym, a zarazem intymnym i skromnym spojrzeniem na wpływ konfliktu zbrojnego na codzienne życie.”

I Nagroda w konkursie NA SKRAJU – film „(AUTO)EXPOSICIONES / (SELF)EXHIBITIONS”, reż. Florencia Aliberti, Hiszpania/Argentyna, 14’ 18”

Uzasadnienie jury: “Postanowiliśmy nagrodzić film „(Auto)exposiciones Florencii Aliberti” – błyskotliwą i niepokojącą analizę nowych mediów i tego, jak wpływają one na nasze życie.”

 

• Godz. 12.00 / MCK (Kino Orzeł): Lekcja Animacji (7-13), prowadzenie: Piotr Kardas, wstęp wolny – zapisy
POCZTÓWKA Z KRAJU KWITNĄCEJ ANIMACJI, CZYLI NIE TYLKO O ANIME

Czy japońska animacja to tylko rysunkowe postaci o dużych oczach, inspirowane japońskim komiksem, czyli mangą? Z całą pewnością nie! To, co cały świat określa mianem anime, jest tylko wierzchołkiem animowanej góry Fudżi.

Multimedialne zajęcia podzielone będą na dwie części. W pierwszej prześledzimy historię rozwoju japońskiej animacji rysunkowej, począwszy od kopiowania amerykańskich i francuskich wzorców w początkowym okresie, poprzez propagandową animację z czasów II wojny światowej i podnoszenie się z powojennych zgliszczy, aż po wielki rozkwit anime w latach 60. (m.in. twórczość Osamu Tezuki) i światową sławę w późniejszych dekadach, wyznaczaną m.in. przez dokonania Studia Ghibli.

W drugiej części skupimy się na innych twarzach japońskiej anime: niezależnej animacji artystycznej, święcącej triumfy na światowych festiwalach i powstającej niejako w kontrze do komercyjnej animacji rysunkowej. Powiemy też o bardzo ważnym nurcie japońskich animacji lalkowych autorstwa Kihachiro Kawamoty.

 

Warsztaty:

• Godz. 17.00 – 20.00 / Barka Lemara: Warsztaty animacji poklatkowej i origami (10+), prowadzenie: Marta Kozłowska, Agnieszka Konarska, Natalia Spychała, wstęp: 20 zł (za 3 dni warsztatów)
 Origami

To sztuka składania papieru wywodząca się z Chin. Początkowo będąca częścią obrzędowości religijnej, dziś forma wyrazu artystycznego, zabawa i nauka przez zabawę. Polega na wykonaniu od kilku do nawet kilkudziesięciu zgięć na kartce papieru tak aby powstał jakiś model: roślina, zwierzę, przedmiot. Możliwości są w tej chwili niewyczerpane.

Warsztaty będą połączeniem stworzonych przez dzieci modeli Origami z kursem tworzenia filmu animowanego. Uczestnicy przejdą przez miniaturową wersję procesu tworzenia scenariusza, scenografii, postaci, wreszcie animacji i reżyserii. Większość wiedzy zdobędą poprzez działania praktyczne, a my na bieżąco będziemy uzupełniać ją o kolejne przydatne im informacje. Po zakończeniu warsztatów będą wiedzieli, od czego zacząć, mając zamiar samodzielnie wyprodukować amatorski film animowany.

Zajęcia uczą nie tylko sztuki filmowej, ale również pracy w grupie, kompromisu, wypowiedzi w różnych formach, planowania i przewidywania, wreszcie zachęcają do otwarcia się na nowe techniki, gdyż jak podkreślamy, nie jest konieczne ani uprzednie doświadczenie w robieniu filmów, ani talent plastyczny. Wystarczą dobre chęci. Serdecznie zapraszamy do wspólnego tworzenia!

Prowadzący Origami:
Marta Kozłowska

Zawodowo pracuje jako nauczyciel pozalekcyjnych godzin wychowawczych w Zespole Sokół Nr 33 dla dzieci i młodzieży przewlekle chorej w Bydgoszczy, gdzie prowadzę zajęcia z dziećmi i młodzieżą przebywającą na leczeniu w trzech szpitalach w Bydgoszczy.

Od 2003 roku jestem związana z Bydgoskim Klubem Origami Orizuru, który jest częścią Polskiego Centrum Origami, który zrzesza głównie nauczycieli pracujących techniką origami na różnych poziomach nauczania.

Od 2015 roku jestem certyfikowanym instruktorem origami w terapii i edukacji. Stosuje te sztukę zarówno pracy zawodowej jak i staram się szerzyć origami podejmując różne inicjatywy poza murami szpitala gdzie pracuje na co dzień.

Prowadzący Animacja Poklatkowa:
Natalia Spychała

Od 2012 studentka animacji na Wydziale Operatorskim w Łódzkiej Szkole Filmowej. Autorka animowanych filmów krótkometrażowych, od wielu lat zaangażowana w promowanie animacji wśród najmłodszych oraz amatorów. Prowadziła liczne zajęcia dla dzieci i młodzieży, jak i warsztaty animacji poklatkowej w założonej przez siebie Fabryce Form Fszelakich (Łódź). Od 2016 pracuje przy krótkometrażowym filmie animowanym w ramach stypendium ‘Młoda Animacji‘ Studia Munka (SFP).

Agnieszka Konarska

Od 2005 uczęszczała na warsztaty filmu animowanego w Legnicy, Dreźnie, Kudowie Zdroju. Od tego czasu uczestniczyła także w polskich i zagranicznych festiwalach filmowych. Od 2013 roku studentka Szkoły Filmowej w Lodzi, autorka krótkometrażowych filmów animowanych. Od ponad 5 lat prowadzi warsztaty filmu animowanego dla dzieci, młodzieży i dorosłych z Poklatkowo.pl. Od 2014 pracuje przy pełnometrażowym filmie animowanym w reżyserii Mariusza Wilczyńskiego.

 
• Godz. 17.00 – 20.00 / Barka Lemara: Zoetropia – warsztaty filmowo-animacyjne (13+), prowadzenie: Jan „Yach” Paszkiewicz, wstęp: 20 zł (za 3 dni warsztatów)
Zoetropia – warsztaty filmowo-animacyjne

Trzydniowe warsztaty będą połączeniem tworzenia animacji filmowej z wykorzystaniem różnych technik animacji m.in: zoetropii, phenakistoscope, animacji poklatkowo–rysunkowej, anmacji wycinankowej, animacji fotograficznej, rotoskopii.

Podczas zajęć wykorzystamy Zoetropię jako jedną z animowanych urządzeń, które wytwarzają złudzenie ruchu wyświetlając sekwencję. Rysunki lub fotografie przedstawiają postępowe etapy tego ruchu. Celem działań będzie takie przygotowanie grafiki (ornamentu animacyjnego), dzięki któremu fotografowany, obracany poklatkowo jeden arkusz, da efekt żywej animacji naniesionych na nim obiektów. Każda grupa uczestników stworzy ornament animacyjny na jednym arkuszu papieru. Sekwencja animacyjna naniesiona na arkusz stanie się statycznym ornamentem, ale na skutek poklatkowego fotografowania i odpowiednich zmian w ustawieniu (ułożenia papieru, rotacji, oświetlenia) przeistoczy się w ożywioną pętlę filmową, iluzję ruchu – czyli animację.

Spotkanie składa się z szeregu ważnych zagadnień z zakresu przygotowania i realizacji animowanego klipu filmowego. Grupa uczestników warsztatu jest traktowana jako zespół twórczy , którego zadaniem jest stworzenie dzieła filmowego jak również indywidualnie, tak aby każdy warsztatowicz dotknął tych części warsztatu ,które wymagają autorskiego podejścia.

Warsztat polega na budzeniu pozytywnego obrazu własnej osoby, zwiększeniu jego samowiedzy i samoakceptacji, uczenia poszukiwania twórczych rozwiązań. Ułatwia spontaniczne wykorzystanie możliwości twórczych w codziennym życiu.

Wspiera uczestników w odnajdywaniu pozytywnych wzorców zachowania się w różnych sytuacjach.

Celem warsztatu jest poczucie wpływu na wynik swojego działania, rozwijanie wyobraźni, zmniejszenie lęku przed nieznanym, uzyskanie wglądu we własne marzenia, doskonalenia umiejętności formułowania i osiągania celów, zwiększenie akceptacji innych osób. Warsztaty skierowane są do młodzieży gimnazjalnej i licealnej.

Prowadzący: Jan ‘Yach‘ Paszkiewicz

Polski reżyser. Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Współtwórca Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film Członek Akademii Fonograficznej ZPAV.

Autor ponad czterystu teledysków. Współpracował m.in. z takimi wykonawcami jak: De Mono, Kult, Kazik Staszewski, Apteka, Maciej Maleńczuk, Wojciech Waglewski, Golden Life, Hey, Budka Suflera, Big Day, Formacja Nieżywych Schabuff, Bielizna, Big Cyc, Czarno-Czarni oraz Majka Jeżowska.

Od wielu lat zajmuję się edukacją artystyczną, organizuje Warsztaty Tworzenia Wideoklipu, animacji poklatkowej, malowania światłem, dla młodzieży i dorosłych. Warsztaty wielokrotnie prowadził na Festiwalu Animator w Poznaniu, w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańskui na Tarnowskiej nagrodzie Filmowej i wielu innych miejscach w kraju.

 
Projekcje:
• Godz. 18.00 / MCK (Kino Orzeł): Konkurs międzynarodowy (I), 83’,, wstęp: 2 zł
Konkurs międzynarodowy – pokaz I
1. “OSSA”, reż./dir. Dario Imbrogno, Italy, 2016, 3’ 55’’

ENG: All the world is a stage. In this theater a dancer becomes aware of herself. Her dance, destructed in time and space, shows us the mechanisms that pull the strings.

PL: Cały świat jest sceną. W tym teatrze tancerka staje się świadomy samego siebie. Jej taniec, zniszczony w czasie i przestrzeni, pokazuje nam mechanizmy, które pociągają za sznurki.

2. “The Pain”, reż./dir. Nadya Fedotova, Russia, 2016, 5’ 46’’

ENG: This story is about difficult relationship, choice and of course love. Main heroes are young couple. They exist in their own almost empty world and try to be happy in simple every day life. Both of they need patience and understanding of each other… Will their feelings withstand or break up is inevitable?

PL: Historia trudnej relacji, wyborach i oczywiście miłości. Główni bohaterowie, para młodych ludzi przebywa we własnym, prawie pustym świecie i starają się być szczęśliwi w prostym codziennym życiu. Oboje potrzebują cierpliwości i wzajemnego zrozumienia… Czy ich uczucie przetrwa, czy rozstanie jest nieuniknione?

3. “He Who Has Two Souls”, reż./dir. Fabrice Luang-Vija, France, 2015, 17’

ENG: He was called “He Who Has Two Souls”. He was beautiful as a woman. And handsome as a man. He hesitated.

PL: Był nazywany “Ten, który ma dwie dusze”. Był piękny jak kobieta i przystojny jak mężczyzna. Wahał się.

4. “Analysis Paralysis”, reż./dir. Anete Melece, Switzerland, 2016, 9’ 04’’

ENG: Anton’s head is bursting with thoughts. The gardener is seething with anger: who has trampled her flower beds? In the park Anton is looking for someone to play chess with. For someone who plays a better game than his dog. The gardener is looking for a mysterious serial vandal who has lost a yellow boot. But perhaps they are both looking for the same thing?

PL: Głowa Antona pęka od myśli. Ogrodniczka wścieka się, ktoś zdeptał jej kwietniki? Anton szuka w parku kogoś do gry w szachy. Kogoś, kto gra lepiej niż jego pies. Ogrodniczka poszukuje tajemniczego seryjnego wandala, który zostawił w kwietniku żółte buty. Czy oboje poszukują tej samej osoby?

5. “End Game”, reż./dir. Phil Mulloy, United Kingdom, 2015, 7’ 20’’

ENG: After a tough week at the office, Richard and George like to play war games over the weekend to relax. The dispassionate atmosphere and minimalist style with which the growing brutality is handled slowly wipes the smile from your face, before making sure that it doesn’t return.

PL: W weekendy Richard i George lubią grać w gry wojenne. W ten sposób odreagowują ciężki tydzień w pracy.

6. “Jazz Orgie”, reż./dir. Irina Rubina, Germany, 2015, 1’ 16’’

ENG: Dots, Lines, Planes and Forms set themselves in motion and get drown into their own choreographic world. Within the ecstasy of touch they engage with Jazz Tones into a play of colours and forms which results in a total explosion.

PL: Kropki, linie, płaszczyzny i formy poruszają się tworząc własny świat choreografii. W kontakcie z Jazz Tones zaczynają grę kolorów i form, która prowadzi do totalnej ekstazy.

7. “Pokey Pokey”, reż./dir. Junjie Jake Zhang, China/USA, 2015, 6’ 43’’

ENG: A father starts a journey to figure out the best way to protect his son from seeing filthiness of this crime-ridden city.

Pokey Pokey is a short animated film that discusses the arising trend of over-protecting children. When it comes to protecting children‘s innocence, how far will human go? Since children will eventually grow into adults, and every society will always has its light and shadow, is ‘shield kids away from sex and violence‘ really about protecting children‘s innocence? Or is it about the fear of children growing up?

PL: Ojciec wyrusza w podróż, aby dowiedzieć się, jak najlepiej ochronić syna przed brudem i zagrożeniami miasta.

“Pokey Pokey” to krótkometrażowy film animowany poruszający temat skłonności rodziców do nadmiernej opieki nad dziećmi. Jak daleko może zajść rodzic chcąc ochronić niewinność dziecka? Każde dziecko kiedyś stanie się dorosłym, a każde społeczeństwo ma jasne i ciemne strony. Boimy się o dzieci, czy boimy się tego, że dzieci kiedyś dorosną?

8. “Kreatury / Creatures”, reż./dir. Tessa Moult-Milewska, Polska/Poland, 2015, 9’ 55’’

ENG: A grotesque love story about Harold and Matylda, two caricatures of people facing social ostracism. They take up a quest to manipulate their obscene image for the better. The rough form of cut-out animation inspired by the works of Roland Dahl, Lotte Reiniger and Edward Gorey brings us into an unpredictable and eclectic world of dark imagination, finally asking the question: who in fact are the Creatures?

PL: Groteskowa historia o miłości. Karykaturalni bohaterowie, Harold i Matylda, stawiają czoła społecznemu ostracyzmowi i podejmują nieudolne próby manipulacji swoim obscenicznym wizerunkiem. Ta surowa w formie animacja wycinankowa, inspirowana twórczością Roalda Dahla, Lotte Reiniger i Edwarda Goreya, wprowadza widza w nieprzewidywalny i eklektyczny świat mrocznej wyobraźni, ostatecznie zostawiając go z pytaniem: kim właściwie są tytułowe kreatury?

9. “Catherine”, reż./dir. Britt Raes, Belgium, 2016, 11’ 51’’

ENG: Catherine loves pets! But most of all, she loves her cat. As a young girl, she can not connect with other people. Her cat is her life, and little by little she grows up to be a crazy old cat lady… Will she ever find friendship, or love?

PL: Catherine kocha zwierzęta. Najbardziej kocha jednak koty. Będąc mała dziewczynką nie radzi sobie z kontaktami z rówieśnikami. Jej kot jest całym jej światem i kiedy dorasta staje się lekko szaloną kociarą… Czy kiedykolwiek znajdzie przyjaźń lub miłość?

10. “Kastaars”, reż./dir. Jasmine Elsen, Belgium, 2016, 5’ 04’’

ENG: The tennants are absolutely focused on themselves, never go out so they fail to notice the hen which flies about regularly. The hen made a nest on the roof of the building and layed some eggs. One day the eggs are stolen.

PL: Mieszkańcy budynku są całkowicie zapatrzeni w siebie, nigdy nie wyglądają na zewnątrz i nie zauważają kury, która regularnie lata tuż obok. Na dachu budynku kura uwiła gniazdo i zniosła jaja. Pewnego dnia jaja zostają skradzione.

11. “Seed”, reż./dir. Jan Kokolia, Czech Republic, 2016, 3’ 48’’

ENG: Everything started with the Big Bang, that was the seed. Everything was born,developed and died because of a repeating cycle. The matter will forever remain, energy is transmitted and time gives motion to everything. From atoms to planets, from morning to night, from cells to landscapes. Over and over. The cycle.

PL: Wszystko zaczęło się od Wielkiego Wybuchu, czyli ziarenka. Narodziny, rozwój i śmierć – wszystko jest niekończącym się cyklem. Energia jest przenoszona, a czas wszystkiemu bieg. Od atomów do planet, od rana do nocy, od komórek po krajobrazy. Raz za razem. Cykl.

• Godz. 19.30 / MCK (Kino Orzeł): spotkanie z Piotrem Bosackim, wstęp: 5 zł
Piotr Bosacki wygłosi prelekcję na temat własnej twórczości.

Siedząc przy stoliku, będzie pokazywał z laptopa swoje filmy i inne rzeczy ze szczególnym uwzględnieniem tych, których nie ma w internecie.

Zobaczymy m. in.:

– “Kompletne bzdury”, 7‘

– “Rzeczy oczywiste”, 10‘

– “Dzięki uprzejmości artysty”, 10‘

– “Die Kunst der Animation”, 10‘

Ponadto dr Bosacki będzie zaszczycony, jeśli publiczność zechce zadawać mu pytania i nawiąże się rozmowa.

 

• Godz. 21.00 / MCK (Kino Orzeł): „Japoński film animowany sprzed 1950 roku”, 65’ kurator pokazu: dr Jakub Karpoluk, wstęp: 5 zł
 
KURATOR POKAZU: DR JAKUB KARPOLUK

Japonista i kulturoznawca, adiunkt na Wydziale Kultury Japonii Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, wykładowca w Instytucie Sztuki PAN. Absolwent Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW (mgr) oraz Instytutu Sztuki PAN (dr), w centrum jego zainteresowań badawczych znajdują się teatr i kino japońskie. Stypendysta Japan Foundation i Instytutu Sztuki PAN, studiował na Uniwersytecie Waseda, w Tokio, wielokrotnie odwiedzał Japonię w celach naukowych i artystycznych. Członek polskich i zagranicznych towarzystw naukowych, w tym: Polskiego Stowarzyszenia Badań Japonistycznych oraz International Federation for Theatre Research.

 
KARNETY (do kupienia w kasie MCK):

Karnety upoważniające na wstęp na wszystkie wydarzenia poza warsztatami: 40 zł (karnety nie obowiązują na warsztaty i spektakl Teatru wymyWammy).

26/04/2017

Wstęp: 2/5 ZŁ

MCK Bydgoszcz