Robert Kuśmirowski – Four-Bidden Museum

Galeria Miejska bwa | Robert Kuśmirowski – Four-Bidden Museum

Międzynarodowe Spotkania Nieprzypadkowe „Oko Nigdy Nie Śpi” to bydgoski festiwal sztuk wizualnych, który w tym roku rozpoczyna się wystawą Roberta Kuśmirowskiego „Four-Bidden Museum” w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, której kuratorką jest Anda Rottenberg.

Four-Bidden Museum – artystyczna przestrzeń „zamrożona w ramce muzealnej”, zatrzymująca i utrwalająca czas, miejsca, przedmioty „ukazane i przekazane dalszym pokoleniom”.
Cytując autora: Zauroczył mnie ten pomysł bo sam lubię wpadać w takie niemożliwe pułapki… kiedy doświadczasz jednej przestrzeni jako zbiór osobliwy i jednostkowy….
Według zaleceń twórcy: Samo wrażenie odbiorcy powinno być jednak oniemieniem. Z głębokim przekonaniem, że tak właśnie będzie, czekamy więc na Państwa oniemienia.

Robert Kuśmirowski – artysta, performer, twórca instalacji, obiektów, fotografii, rysunków. Studiował na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskał dyplom w pracowni Rzeźby Monumentalnej prof. Sławomira Andrzeja Mieleszki. Stypendysta w Pracowni Metalu i Modelowania na Uniwersytecie Rennes 2 oraz BeauxArts Rennes. Związany z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie, Johnen Galerie w Berlinie, Guido Costa Projects w Turynie.

Większość jego prac oparta jest na rekonstrukcji i kopiowaniu starych przedmiotów, dokumentów, fotografii, a raczej tworzeniu ich łudząco podobnych imitacji. Zazwyczaj nie mają one swego określonego pierwowzoru, a jedynie przywołują kulturę materialną pewnej epoki. Zawsze jednak cechuje je obsesyjna dokładność i skrupulatność. W większych instalacjach ujawnia się też kolekcjonerskie zamiłowanie artysty. W ten sposób Kuśmirowski odwołuje się do pamięci, historii i nostalgii, jaka towarzyszy kulturze wizualnej z odległej i nieco bliższej przeszłości powoli znikającej pod kolejnymi warstwami. Dzięki temu w jego pracach ujawnia się też wątek wanitatywny – odtwarzanie minionej kultury materialnej staje się sposobem podejmowania tematu krótkotrwałości, przemijalności i śmierci.

Podobny charakter mają też jego akcje i działania performerskie, czasami uzupełniane komponowaną przez niego muzyką. Za jeden z ważniejszych wątków w twórczości artysty należy uznać problem upływającego czasu. W 2004 roku był nominowany do Paszportów Polityki, a w 2005 został laureatem tej nagrody w kategorii sztuki wizualne. Brał udział w wystawach w kraju i zagranicą. Nazywany „geniuszem atrapy”, „genialnym imitatorem”. Kurator i organizator wielu wystaw artystycznych.

Anda Rottenberg – ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Działalność krytyczna od roku 1966. Artykuły i eseje publikowane w większości języków europejskich oraz japońskim i koreańskim; książki m.in. Sztuka w Polsce 1945-2005 (2005); Przeciąg – teksty o polskiej sztuce lat 80 (2009); Proszę bardzo, 2009; Już trudno (wywiad Doroty Jareckiej) 2014; Berlińska depresja, 2017; Lista, 2019; liczne monografie i albumy o twórcach polskich i zagranicznych.

Od roku 1980 kuratorka i współkuratorka około stu wystaw polskich i międzynarodowych, m.in. I Kwanju Biennale, Korea Pd.; Aspects-Positions 1949-1999, 50 Years of Art in Middle Europe (Vienna-Budapest-Barcelona-Birmingham 2000); L’Autre Moitie de l’Europe (Galerie Nationale du Jeu de Paume 2000/2001, Paris); Where is Abel, Thy Brother, Galeria Zachęta, Warszawa, 1995; Forgetting, Weseburg Museum, Bremen, 2000; Continental Breakfast, Belgrad 2004; Warszawa/Moskwa-Moskwa/Warszawa, Galeria Zachęta Warszawa/Tretiakowskaya Gallery Moskwa, 2004/2005; Obok. Polska-Niemcy, 1000 lat historii w sztuce, Martin-Gropius-Bau, Berlin, 2011; Void, Nowy Sącz, 2012; UNI/JA-UNI/ON, Lublin 2013; Postęp i higiena, Galeria Zachęta, Warszawa, 2014/2015; Perspektywa wieku dojrzewania, Muzeum Śląskie, Katowice, 2018

Komisarz Pawilonu Polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji 1993 – 2001; kurator polskiego udziału w Biennale Sao Paulo 1997; 2001; 2004; 2008
Praca naukowa w Instytucie Sztuki PAN 1973-1986. Założycielka m.in. Fundacji EGIT (1986), Soros Center of Contemporary Art, Warszawa (1992), Fundacji Instytut Promocji Sztuki (1995). Dyrektorka Zachety – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (1993-2001), Przewodnicząca Rady Programowej i Dyrektor Programowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2005-2007).

Praca dydaktyczna na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Gościnnie: Bard College, USA; Aalto University, Helsinki, Kunstakademie, Monachium.

Członkini Zarządu Fundacji Manifesta 1; Członkini Komisji Selecyjnej na Dyrektora Documenta 12. Członek międzynarodowych stowarzyszeń AICA, CIMAM, IKT.
Fellow Wissenschaftkolleg zu Berlin 2015/2016

Aktualnie działa jako niezależna autorka i kuratorka.
Od 2012 roku prowadzi autorską audycję Andymateria w radiu TOK FM.
Od roku 2017 szefowa działu kultury w „Vogue.pl”.

Otwarcie wystawy będzie również transmitowane online na stronie:
https://www.facebook.com/okonigdyniespi/
Zasady zwiedzania:
https://www.galeriabwa.bydgoszcz.pl/wystawa/otwarcie-galerii/

W związku z zagrożeniem związanym z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-COV-2 zmianie uległy zasady zwiedzania Galerii, które możecie znaleźć na naszej stronie po kliknięciu TUTAJ.

W dniu 9.07.2020 Galeria będzie otwarta dla zwiedzających od godziny 18.00 do 21.00
Otwarcie wystawy będzie transmitowane online na stronie: https://www.facebook.com/okonigdyniespi/

Wystawa trwa do 23.08.2020

9|07|2020, g. 18.00
WSTĘP WOLNY

Galeria Miejska bwa Bydgoszcz
ul. Gdańska 20, 85-006 Bydgoszcz