FILHARMONIA POMORSKA: Requiem Krzysztofa Herdzina – światowe prawykonanie

W światowym prawykonaniu Requiem Herdzina  pod batutą kompozytora, wezmą udział  znakomici soliści śpiewacy, chóry bydgoskiej Akademii Muzycznej i Orkiestra Symfoniczna FP. Na estradzie pojawi się ponad 160 wykonawców.

Dzieło, skomponowane na specjalne zamówienie Filharmonii Pomorskiej, to ponad godzina muzyki, składająca się z dziewięciu oryginalnych części z łacińskim tekstem, odwołująca się do medytacyjno – kontemplacyjnego charakteru mszy żałobnych Gabriela Fauré i Maurice’a Duruflé.

Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis.
Wieczny odpoczynek racz im dać Panie, a światłość wiekuista niechaj im świeci.

Upamiętniając moich bliskich, chciałbym ukazać śmierć jako stan spokoju i pogodzenia się z tym, co nieuchronne. Nie w sposób budzący niepokój czy trwogę – bo o tych, którzy odeszli, myślę raczej pogodnie i tkliwie. Dlatego właśnie o zmarłych opowiadam w nastroju kontemplatywnym, przepełnionym nadzieją, optymizmem i miłością. Wierzę, że śmierć jest radosnym spotkaniem ze Zbawicielem, nie męką i karą za grzechy.

Przejście do innego wymiaru – życia wiecznego – odbieram jako naturalny dla każdego chrześcijanina krok. Proces pogodny i jasny, daleki od ciemności i rozpaczy. Śmierć nie musi być interpretowana wyłącznie w kategoriach smutku, jest przecież przejściem do lepszego świata. Ufam, że refleksja nad kwestią śmierci i ulotności życia pomaga odnaleźć nam jego sens. Tylko głęboka kontemplacja i akceptacja śmierci może przynieść spokój umysłu i ducha. To właśnie kontemplacja pomaga nam uduchowić nasz obraz śmierci i przygotować się na jej przyjęcie.

Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies Irae, która zgodnie ze znaczeniem tytułu – Dzień Gniewu – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją Sądu Ostatecznego. Z kolei część Kyrie Eleison – po konsultacji z teologiem – zbudowałem dość nietypowo, na bazie radosnego powitania Zmartwychwstałego Jezusa, zwycięskiego Króla, któremu dziękujemy i którego wielbimy za dokonane pojednanie. To triumfalna aklamacja hołdu i uwielbienia – taka, jaką była w oryginalnej liturgii, choć w naszej tradycji to zawołanie nie jest współcześnie rozumiane jako uwielbienie, lecz raczej jako błaganie o miłosierdzie, pełne powagi i smutku.

Nieważne, co robimy, ważne, ile miłości w to wkładamy. I choć moja miłość do tych, których brak między nami nadal jest żywa, to pozostaje ona wciąż niespełnioną tęsknotą. Chcę okazać swoją głęboką miłość wszystkim moim bliskim, którzy odeszli…

Krzysztof Herdzin
Warszawa, wrzesień 2018

Krzysztof Herdzin to jeden z najwybitniejszych muzyków w Polsce, wszechstronny pianista, kompozytor i aranżer. Urodził się w Bydgoszczy. Jako klasycznie wykształcony muzyk, doświadczony kameralista i coraz bardziej doceniany kompozytor i dyrygent muzyki poważnej, od paru lat, konsekwentnie odchodzi od muzyki jazzowej która była jego główną areną działalności pianistycznej i aranżerskiej przez blisko 25 lat. W swojej dyskografii obejmującej ponad 200 płyt, ma na cztery autorskie płyty z własnymi kompozycjami orkiestrowymi, z których dwie (Symphonicumnagrana z Sinfonią Varsovią oraz Suite on polish themes nagrana z Academy of St Martin in the Fields) zostały nominowane do nagrody Fryderyka w kategorii: muzyka współczesna.

To rzadki przypadek, kiedy tego samego roku nominuje się tego samego artystę jako jazzowego muzyka roku i kompozytora muzyki współczesnej, a to miało miejsce w 2011 roku. Tegoroczne, zaskakujące nominacje do Fryderyka 2019 za płytę Concerto and Concertino nagraną z Elbląską Orkiestrą Kameralną obejmują dwie kategorie: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Ponadto Anna Maria Jopek otrzymała nominację w kategorii Muzyki Jazzowej: Album Roku Jazz za płytę – Anna Maria Jopek & Branford Marsalis Ulotne, którą jako aranżer i multiinstrumentalista także współtworzył Krzysztof Herdzin.

Do tej pory artysta dyrygował już ponad 30 polskimi i zagranicznymi orkiestrami (Academy of St Martin in the Fields, Królewska Orkiestra Belgii, Wirtuozi Lwowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, większość polskich filharmonii). W ramach zamówień kompozytorskich MKiDN stworzył wiele premierowych dzieł (m.in: Narracje koncert na saksofon altowy i orkiestrę, Koncert Podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę, Concertino na fortepian i orkiestrę, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Koncert na harmonijkę ustną i smyczki, Suita na tematy polskie na kwintet saksofonowy, Trzy Sonety Szekspira na sekstet wokalny a cappella). 

Bajkowe Opowieści Herdzina są rekomendowane przez CEA do oficjalnego programu nauczania w szkołach muzycznych, coraz częściej wykonywane są też na konkursach saksofonowych.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Akademii Muzycznej w Bydgoszczy
Renata Szerafin – Wójtowicz, Piotr Jańczak przygotowanie
Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy
Magdalena Filipska przygotowanie
Krzysztof Herdzin
 dyrygent
Olga Pasiecznik sopran
Andrzej Lampert tenor
Tomasz Rak baryton

Krzysztof Herdzin – Requiem (światowe prawykonanie)

12/04/2019, g. 19.00

BILETY: OD 35 ZŁ

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl,
w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat”
ul. Magnuszewska 8,
Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

FILHARMONIA POMORSKA
Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz

Komentarz