PAMIĘTAJMY…

FILHARMONIA POMORSKA | PAMIĘTAJMY…

W duchu pięknej tradycji, w przededniu święta zmarłych w Filharmonii zabrzmią w nieśmiertelne nuty Mozartowskiego Requiem. Żadne dzieło muzyczne nie jest w stanie tak oddać ani klimatu tego święta, ani stanu naszego ducha – kiedy podążamy, nieraz bardzo daleko, na groby najbliższych w celu zapalenia świeczki – jak właśnie Msza żałobna mistrza Amadeusza…

Arcydzieła wysłuchamy pod dyrekcją libańsko-polskiego dyrygenta Bassema Akiki. Na estradzie obok Symfoników staną zaprzyjaźnione, stale współpracujące z FP chóry bydgoskich uczelni.

Bassem Akiki od lipca 2020 pełni funkcję dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej. Od 2016 do 2020 zajmował stanowisko dyrektora artystycznego Festiwalu Noworocznego Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. W 2016 został nominowany do najważniejszej operowej nagrody International Opera Awards w kategorii „najlepszy dyrygent młodego pokolenia”. W latach 2018–2019 był dyrektorem artystycznym Opery Śląskiej w Bytomiu. Wówczas został laureatem XII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w 2018 w kategorii najlepszy dyrygent.

W 2020 statuetkę Fryderyk w kategorii najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej oraz Album Roku Muzyka Symfoniczna otrzymała płyta 100 NA 100. MUZYCZNE DEKADY WOLNOŚCI z utworem nagranym m.in. pod dyrekcją Bassema Akiki. 

Monika Ledzion-Porczyńska od 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej. Ukończyła studia w stołecznej Akademii Muzycznej w klasie Haliny Słonickiej (2000). Wystąpiła m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Nova z okazji obchodów 50-lecia bydgoskiej opery. W ramach Warszawskiej Jesieni wzięła udział w scenicznym prawykonaniu opery Iwona, księżniczka Burgunda Krauzego. Od kilku lat z powodzeniem kreuje tytułową rolę w Carmen Bizeta w Operze Krakowskiej, Operze bydgoskiej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Podlaskiej. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Śpiewała pieśni Brahmsa, R. Straussa, Schuberta, Schumanna, Mahlera, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Moniuszki i Chopina.

Adriana Ferfecka ukończyła studia na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie w klasie śpiewu solowego Jolanty Janucik. Jest laureatką pierwszych nagród w licznych konkursach, m.in.: w Międzynarodowym Konkursie dla Śpiewaków Operowych „Ferruccio Tagliavini” w Austrii (2014), Konkursie Śpiewu Klasycznego DEBUT w Niemczech (2014), Międzynarodowym Konkursie Śpiewu Iris Adami Corradetti we Włoszech (2016). Zdobyła trzecią nagrodę oraz nagrodę specjalną Soroptimist Club Vercelli Prize w 69. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Gian Battisty Viottiego we Włoszech. W latach 2015-2017 stypendystka Deutsche Oper w Berlinie. Sezon 2019/2020 to przede wszystkim debiuty artystki w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Operze Śląskiej w Bytomiu i Teatro dell’Opera di Roma. 

Paweł Skałuba absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie Piotra Kusiewicza. Debiutował w 1996 jako Ernesto w operze Donizettiego Don Pasquale na scenie Opery Bałtyckiej. W 1993, jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik, został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. P. Domingo w Paryżu. Wiele koncertuje i nagrywa. Był stypendystą firmy Yamaha. W 2000 był nominowany do Fryderyka za płytę z nagraniami Kanonów Moniuszki. W 2006 ukazała się solowa płyta artysty Polish Songs także nominowana do tej nagrody. Współpracuje z teatrami i filharmoniami w Polsce i za granicą. Występuje w całej Europie, jak również w Kanadzie (Mississauga Living Arts Center), USA (Chicago Symphony Center) i w Chinach. W 2016 został laureatem X edycji Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury – Najlepszy Śpiewak. Otrzymał także statuetkę i tytuł Osobowość Roku 2015. 

Łukasz Konieczny absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 2011-2019 solista Opery Reńskiej w Düsseldorfie. Posiada w swoim repertuarze ponad 50 ról operowych, występuje również z repertuarem koncertowym. Zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Istambule w 2010. W 2017 zadebiutował jako Barone Douphol w Traviacie Verdiego na deskach Bawarskiej Opery Narodowej w Monachium, gdzie zaśpiewał m.in. z Plácido Domingo i Dianą Damrau. W 2018 wystąpił w światowej premierze opery Alka Nowaka Ahat ili – Siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk na Festiwalu Sacrum Profanum. W 2019 w ramach Roku Moniuszkowskiego zaprezentował pieśni Moniuszki podczas recitalu w Warszawskiej Operze Narodowej. W sezonie 2019/2020 wystąpił m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Bassem Akiki dyrygent
Adriana Ferfecka sopran
Monika Ledzion-Porczyńska alt
Paweł Skałuba  tenor
Łukasz Konieczny bas
Magdalena Filipska przygotowanie Chóru AM
Benedykt Odya, Bernard Mendlik przygotowanie Chóru UKW
Tomasz Kotwica współpraca

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Requiem

30|10|2020 r., g. 19.00

cena BILETu: OD 30 ZŁ

BILETY DO NABYCIA NA WWW.BILETY24.PL,
oraz kasie biletowej FP

FILHARMONIA POMORSKA
Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz