Missa pro pace Wojciecha Kilara

FILHARMONIA POMORSKA | Missa pro pace Wojciecha Kilara

1 września w Filharmonii Pomorskiej zabrzmi tylko jedno, ale nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara, które jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Kompozytor napisał Missa pro pace w ciągu ośmiu miesięcy – od lipca 1999 do marca 2000 – na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu 100-lecia Filharmonii Narodowej. Dzieło przenika duch średniowiecznej muzyki kościelnej, czyli nastrój medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia.

 Kilar nawiązuje w nim także do idiomów muzycznych baroku i romantyzmu. Missa pro pace, przyjętą z wielkim entuzjazmem, Bohdan Pociej opisał słowami: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.

Uduchowioną, piękną Mszę usłyszą wpierw melomani Poczdamu, następnie 1 września – bydgoscy. Jest to bowiem kolejne, wspólne przedsięwzięcie Orkiestry Symfonicznej FP i zaprzyjaźnionego Chóru Singakademie z Frankfurtu nad Odrą, który działa pod dyrekcją niemieckiego dyrygenta Rudolfa Tierscha. Artysta jest rodowitym Turyńczykiem, pochodzącym z domu muzyków. Już w wieku sześciu lat pobierał lekcje gry na pianinie i organach. Od dwunastego roku życia był organistą w katolickim kościele św. Andrzeja w Bad Salzungen. W latach 1981–86 studiował w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze. Brał udział w kursach dyrygentury prowadzonych przez Pala Erdaia i Kurta Sanderlinga. Był członkiem chóru kameralnego weimarskiej Hochschule für Musik, z którym brał udział w licznych koncertach i konkursach w kraju i za granicą. Już w czasie studiów Rudolf Tiersch dyrygował chórem Filharmonii w Jenie i zespołem „Theodor Neubauer” w Erfurcie. Pełni funkcje kierownika chóru i dyrygenta; w 1986 został mianowany dyrektorem chóru Singakademie Frankfurt (Oder), z którego uczestnikami w późniejszym czasie wielokrotnie był nagradzany w konkursach regionalnych i międzynarodowych. W 2004 otrzymał od Zrzeszenia Niemieckich Chórów Koncertowych tytuł Dyrektora chóru ADC za wspaniałe osiągnięcia artystyczne, a w 2006 Order Zasługi Republiki Federalnej Niemiec. Rudolf Tiersch jest stałym dyrygentem gościnnym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej i oprócz repertuaru chóralno-symfonicznego może pochwalić się własnym bogatym repertuarem symfonicznym

SINGAKADEMIE została utworzona w 1815 pod nazwą „Singegesellschaft Frankfurt a.O.“, w 1877 została przemianowana na „Singakademie Frankfurt a.O.“ i jest tym samym najstarszym stowarzyszeniem we Frankfurcie nad Odrą. Akademia Śpiewu składa się z pięciu chórów. Chór dziecięcy, chór młodzieżowy i chór chłopięcy stanowią podstawę dla wychowania i rozwoju muzycznego młodzieży. Chór duży jest chórem głównym Singakademie i wykonuje przede wszystkim repertuar chóralno-symfoniczny, a chór kameralny – utwory a cappella. Singakademie dzięki wielu koncertom we Frankfurcie nad Odrą, w Niemczech, również w sąsiedniej Polsce, płytom CD i transmisjom koncertów stała się skutecznym muzycznym ambasadorem swego kraju. Jej siedzibą we Frankfurcie nad Odrą jest nieprzerwanie od 1975 Konzerthalle „Carl Philipp Emanuel Bach“. Krytyka muzyczna określa GROSSER CHOR DER SINGAKADEMIE FRANKFURT (Oder) jako „wizytówkę chóralistyki Brandenburgii”. Zespół łączy z bydgoską Filharmonią wieloletnia, regularna i owocna współpraca w zakresie organizacji koncertów

Sopranistka Iwona Socha, solistka Opery Krakowskiej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina oraz Wydziału Radiowo-Telewizyjnego Uniwersytetu Śląskiego. Finalistka i zwyciężczyni krajowych oraz międzynarodowych konkursów.  W 2013 zdobyła prestiżowy laur Najlepszej Śpiewaczki Operowej w ramach ogólnopolskiej Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. W 2016 otrzymała Nagrodę Wydawców Katolickich Feniks za płytę z Missa Pastorita Józefa Zeidlera (wraz z Sinfonią Iuventus pod dyrekcją Pawła Przytockiego). W swoim repertuarze posiada liczne pieśni, arie oratoryjne i operowe oraz partie sceniczne. Koncertuje w kraju i za granicą (Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Słowacja). Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej. 

 Magdalena Pluta. Mezzosopran. Tegoroczna absolwentka Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie w klasie Izabeli Kłosińskiej. Od 2015 związana jest z Akademią Operową w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie swoje umiejętności doskonali podczas warsztatów i kursów mistrzowskich. W ramach projektów studenckich śpiewała partię Unulfa w Rodelindzie Händla , Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowsiego w Filharmonii Rzeszowskiej oraz Cześnikowej w Strasznym dworze Moniuszki. W 2017 roku zadebiutowała w produkcji Dutch National Opera w Amsterdamie, śpiewając partię Ariadny w Madrygałach Monteverdiego w reżyserii Pierre’a Audi pod kierownictwie muzycznym Christophe’a Rousetta. W marcu tego samego roku została tam ponownie zaproszona do udziału w produkcji La morte d’Orfeo Landiego (reż. Pierre Audi, muz. Christophe Rousset), gdzie kreowała postać Calliope. W grudniu 2017 wystąpiła w koncercie adeptów i absolwentów Akademii Operowej w Studiu Koncertowym Polskiego Radia z udziałem Tomasza Koniecznego i Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy, gdzie wykonała partię Erdy z IV aktu Złota Renu Wagnera. W kwietniu tego samego roku została zaproszona do zaśpiewania na recitalu Tomasza Koniecznego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka duetu Erdy i Wotana z III aktu Zygfryda Wagnera. We wrześniu 2019 zaprezentuje się jako Galatea podczas Festiwalu Oper Barokowych Dramma per musica w operze Händla Aci, Galatea e Polifemo przy akompaniamencie zespołu muzyki dawnej Gradus ad Parnassum.

Robert Gierlach, bas-baryton. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu prof. Kazimierza Pustelaka. Laureat I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Viottiego w Vercelli we Włoszech i nagrody publiczności w Konkursie im. Alfredo Krausa w Las Palmas. Występuje na prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych Europy, Ameryki Północnej i Japonii. Brał udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych, współpracował z wieloma znanymi dyrygentami. reżyserami operowymi oraz wybitnymi śpiewakami. Ceniony jako  wykonawca pieśni: został laureatem nagrody Fryderyk za płytę z pieśniami Pawła Łukaszewskiego oraz nagrody International Classical Music Awards za nagranie Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego (partia św. Piotra). Artysta prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Więcej>>

Paweł Brożek – tenor liryczny

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze w klasie śpiewu solowego prof. Marka Rzepki. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych, m.in I nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde (Niemcy), II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina (Vráble, Słowacja), wyróżnienia w IV Konkursie Wokalnym im. J. E. J. Reszków, I nagrody oraz nagrody dla najlepszego tenora w I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Sosnowcu. Jest podwójnym laureatem Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w twórczości artystycznej. W 2018 został stypendystą międzynarodowego wagnerowskiego programu Bayreuther Stipendium.

Współpracował jako solista z takimi zespołami jak Camerata Silesia i Capella Cracoviensis oraz orkiestrami: Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Śląską, Opery i Filharmonii w Białymstoku, Filharmonii Rzeszowskirj oraz Filharmonii Częstochowskij. W 2014 zadebiutował na deskach Opery Krakowskiej jako Wagner w operze Mefistofeles Boito, w 2016 w Teatrze Wielkim w Poznaniu w produkcji Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, kreując partię Lenskiego, a w 2017 wystąpił tam w roli Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta.

W 2015 rozpoczął współpracę z Operą w Hanowerze. Jako jeden z solistów zespołu wykonuje partię tenora lirycznego takie jak: Steuermann w Latającym Holendrze czy Junger Seeman w Tristanie i Izoldzie Wagnera, Edmondo w Manon Lescaut Pucciniego, Roudi (Pescatore) w Wilhelmie TelluRossiniego czy Tamino w Czarodziejskim flecie.

Brał udział w nagraniu albumu Missa pro pace Kilara z solistami Joanną Woś, Małgorzatą Walewską, Rafałem Siwkiem oraz zespołem Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Album ten został nominowany do nagrody Fryderyk 2018 w kategorii „muzyka poważna – album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”.

Koncert pod honorowym patronatem
Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Piotra Całbeckiego 
Premiera Brandenburgii Dietmara Woidke

W 80. ROCZNICĘ WYBUCHU II WOJNY ŚWIATOWEJ
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
 w Bydgoszczy
Chór Singakademie Frankfurt (Oder)
Rudolf Tiersch 
dyrygent
Iwona Socha sopran
Magdalena Pluta mezzosopran
Paweł Brożek tenor
Robert Gierlach bas

Wojciech Kilar (1932 – 2013) – Missa pro pace

1|09|2019, g. 17.00

BILETY: OD 20 ZŁ

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl,
w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat”
ul. Magnuszewska 8,
Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

FILHARMONIA POMORSKA
Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz

Komentarz