KONCERT Z MISTRZEM

FILHARMONIA POMORSKA | KONCERT Z MISTRZEM

W 2021 świętujemy wspaniały Jubileusz 85. urodzin Maestro Jerzego Maksymiuka. Charyzmatyczny i kreatywny dyrygent, pianista i kompozytor jest niebywale znanym i powszechnie lubianym artystą. Niewiele jest postaci w polskiej muzyce, które zdołały z taką mocą podbić serca melomanów.

Nie sposób zliczyć, ile razy słuchacze mogli podziwiać Jerzego Maksymiuka w bydgoskiej Filharmonii – i jako dyrygenta, i jako kompozytora. Przykładem naszego współdziałania w ostatnich latach jest choćby nagrana pod batutą Mistrza płyta z Orkiestrą Symfoniczną FP z arcydziełem Paderewskiego Symfonia „Polonia” (2014). 9 marca 2018 OSFP zagrała nowy utwór Jerzego Maksymiuka pt. „Fairy Dreams”, pod jego dyrekcją, dedykowany bydgoskiej Filharmonii i jej muzykom. Wówczas Maciej Puto, dyrektor FP, w podziękowaniu wręczył Maestro statuetkę „Ignacy Jan Honorowy”.

Zapowiadamy już teraz wielkie obchody Urodzin Maestro w dniu 19 listopada br.

Telemann skomponował blisko tysiąc suit orkiestrowych o najróżniejszym charakterze. Najbardziej znana jest 8-częściowa, burleskowa suita, podejmująca temat Don Kichota z La Manchy, „Rycerza Smętnego Oblicza” – bohatera arcydzieła Cervantesa.

Aria Erbarme dich Mein Gott pochodzi z Pasji Mateuszowej, Bachowskiego arcydzieła, które zapomniane długo spoczywało w archiwum, aż zainteresował się nim i spopularyzował młody F. Mendelssohn.

Koncert na obój i skrzypce BWV 1060 Bach osnuł na przepięknych tematach, zwłaszcza środkowe Adagio wyróżnia się muzyką „pełną subtelności, jasnych barw i iście południową liryką”.
Divertimento F-dur, napisane przez niespełna 16-letniego Mozarta, przejawia się swobodą, z jaką zawsze przychodziło mu komponowanie muzyki kameralnej. Utwór utrzymany jest w pogodnym nastroju, skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem.

Sonata G-dur to pierwsza z cyklu sześciu sławnych sonat, które Rossini skomponował w wieku zaledwie 12 lat w czasie pobytu na wakacjach pod Rawenną. Sonaty urzekają „bogactwem inwencji, wdziękiem, nadzwyczajnym poczuciem rytmicznym, równowagą i logiką opracowania całości”.

Aldona Cisewska naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat w PZSM w Bydgoszczy. Od 8 roku życia uczyła się u prof. Stefana Hermana w Sopocie, a w 1980 była uczennicą prof. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu. Mając lat 14 została przyjęta jako Jungstudent do Folkwang Hochschule w Essen. Studia ukończyła z wyróżnieniem (Konzertexamen mit Auszeichnung), w klasie prof. Vesselina Paraschkevova (koncertmistrza Wiener Philharmoniker). Przez rok studiowała też w Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie prof. Yfraha Neamana. Dwukrotnie otrzymała stypendium Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) oraz Jürgen Ponto-Stiftung. Była asystentką prof. Paraschkevova oraz koncertmistrzem Essener Philharmoniker. Od 2010 jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej.

Na jej dorobek artystyczny składają się również liczne koncerty i recitale organizowane przez: Berliner Festspiele, Essener Philharmoniker, Sinfonieorchester Gelsenkirchen, Philharmonie Solingen, Neven DuMont Verlag, Remscheider Symphoniker, Filharmonię Pomorską, Polską Filharmonię Kameralną Sopot. Współpracowała ze znakomitymi artystami, m.in. takimi jak: Torsten Jannicke (koncertmistrz Gürzenich-Orchester Köln), Heinrich Klug (koncertmistrz wiolonczel Münchner Philharmoniker), Wojciech Rajski, Dmitri Kitajenko, Alfred Brendel, Helen Donath i Robert Kabara. W 2010 założyła Paderewski Kwartet, składający się z koncertmistrzów i solistów OSFP. W 2013 otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego. W 2016 obroniła pracę doktorską w gdańskiej Akademii Muzycznej.

Mirosław Kulczyński, związany z Filharmonią Pomorską od 1978. Średnią szkołę muzyczną w klasie oboju ukończył w Pabianicach w 1977, w tym samym roku podjął studia w bydgoskiej uczelni muzycznej (klasa Bogdana Bilskiego). Już na drugim roku studiów został zatrudniony w Orkiestrze Kameralnej Capella Bydgostiensis jako solista oboista, grał również na teorbanie, crumhornie oraz flecie tenorowym. Z Capellą występował jako solista w Hiszpanii, Danii, Holandii i Belgii. Swoje umiejętności rozwijał na kursach mistrzowskich interpretacji muzyki baroku w Królewskim Konserwatorium w Hadze pod kierunkiem sławnego holenderskiego oboisty barokowego Ku Ebbinge. W 1998 przeszedł do Orkiestry Symfonicznej FP na stanowisko pierwszego oboisty. W 2003 i 2013 został nagrodzony za działalność artystyczną przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis
Jerzy Maksymiuk dyrygent
Aldona Cisewska skrzypce
Mirosław Kulczyński obój
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Suita Don Kichot (fragmenty)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)  – Aria Erbarme dich z Pasji wg św. Mateusza  (na obój i skrzypce)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Koncert na obój i skrzypce d-moll BWV 1060
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Divertimento F-dur KV 138
Gioachino  Rossini (1792-1868) – Sonata nr 1 G-dur

16|06|2021 r., g. 19.00

Cena biletu: od 30 zł

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

FILHARMONIA POMORSKA
Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz