FILHARMONIA POMORSKA | 57. Bydgoski Festiwal Muzyczny – Wieczór pieśni

Tańce Szymanowski napisał na zamówienie Oxford University Press; pieśń Penthesilea powstała w scenerii Morza Śródziemnego, nawiązując tym do dramatu Wyspiańskiego Achilleis, skąd kompozytor zaczerpnął tekst do tego utworu.

Prawykonanie Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego odbyło się w 1991 w Londynie. W reakcjach melomanów i krytyki dominował ton zachwytu i radości, a także podziwu dla kunsztownego warsztatu i finezji zastosowanych przez kompozytora środków muzycznych. Wieczór zamkną dzieła Ravela – poemat choreograficzny La Valse, który sam kompozytor określił jako „apoteozę walca wiedeńskiego” oraz Suita Dafnis i Chloe, zainspirowana jednym z najsłynniejszych romansów antycznych.

Rossen Gergov zyskuje powszechne uznanie za swoją działalność zarówno na platformie koncertowej, jak i w operze, w repertuarze od Mozarta do najbardziej wymagających współczesnych dzieł. Do ostatniego sezonu pełnił funkcję głównego dyrygenta bułgarskiej Narodowej Orkiestry Radiowej. W tym sezonie debiutuje z Noord Nederlands Orkest (Groningen, Holandia) i Sofia Philharmonic Orchestra, a także kontynuuje współpracę z SWR Symphonieorchester w Stuttgarcie. Ostatnie, najważniejsze wydarzenia w karierze artysty to powrót do koncertowania z Ensemble Modern (Frankfurt), Orchestra Sinfonica Siciliana (Palermo), I Pomeriggi Musicali (Mediolan) oraz po raz pierwszy poprowadzi zespoły: Orquestra Sinfônica de Porto Alegre, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin i Orkiestrę Symfoniczną Radia Słowackiego. Artysta, urodzony w 1981, uczył się gry na fortepianie i klarnecie, po czym rozpoczął lekcje dyrygentury u Michaiła Angelowa, a następnie studiował u Leopolda Hagera i Seiji Ozawy. Po ukończeniu nauki, dyrygował ORF-Sinfonieorchester (Wiedeń) i został asystentem dyrygenta Tonkünstlerorchester Niederösterreich (St. Pölten, Austria) – i to stanowisko obejmował do 2009. Rossen Gergov został laureatem 1. Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Jewgienija Swietłanowa (Paryż, 2007). Jego płyta z utworami Davida Chesky’ego, zarejstowana z Orkiestrą Symfoniczną NorrlandsOperan (Szwecja) była nominowana do nagrody Grammy w 2008. Nagrywał także dla BBC, Bayerische Rundfunk i ORF w Austrii. 

Magdalena Pikuła jest absolwentką klasy śpiewu prof. Moniki Swarowskiej- Walawskiej, dra Andrzeja Bieguna i prof. Olgi Popowicz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w klasie prof. Jadwigi Rappé.  Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Canticum gaudium,  otrzymała też wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach. Współpracowała z Instytutem Opery Akademii Teatralnej w Warszawie, kreując takie postaci, jak Isifile i Sole w operze Cavallego Il Giasone oraz Ciro w operze Stradelli Il Trespolo tutore. Było to pierwsze światowe wystawienie oryginalnej wersji tej opery po 1679; wydane przez wydawnictwo DUX (DVD). Występowała jako solistka i kameralistka Akademii Bachowskiej podczas Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy pod batutą takich dyrygentów, jak Andrew Parrott i Paul Goodwin. W czerwcu 2018 wykonała cykl pieśni Chantefleur et Chantefables Lutosławskiego w Sali Koncertowej Studia Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej.  Zaśpiewała również na Międzynarodowym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, Festiwalu Muzycznym Trzy-Czte-Ry Konteksty – Kontrasty – Konfrontacje, gdzie kreowała postać Yniolda w operze Peleas i Melisanda Debussy’ego oraz na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej Misteria Paschalia w Krakowie, pod batutą Antonia Florio oraz Rinaldo Alessandriniego. W marcu 2019, na deskach Filharmonii Narodowej, zaśpiewała w Requiem  Alfreda Schnittke. Kreowała również partię Pierwszej Nowicjuszki w operze Pucciniego Siostra Angelica pod dyrekcją José Cury podczas XX Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.

Jerzy Snakowski popularyzator teatru muzycznego – opery, baletu, musicalu, operetki. Autor scenariuszy teatralnych, spektakli dla dzieci, programów edukacyjnych dla dorosłych (Opera? Si! w Operze Bałtyckiej, Musicalomania w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Operetkowy zawrót głowy w Mazowieckim Teatrze Muzycznym), monodramu operowego Diva for rent (premiera: Teatr Polonia, 2011), cyklu programów Co z tą operą dla TVP. Wykładowca akademicki (Uniwersytet Gdański, Akademia Muzyczna w Gdańsku). Komentator życia kulturalnego, publicysta (trójmiasto.pl, wp.pl, Radio Gdańsk, Ruch Muzyczny). Konferansjer. Laureat trzech edycji Wielkiej Gry z dziedziny opery. Organizator turystyki kulturalnej. W przeszłości zastępca dyrektora Opery Bałtyckiej, sekretarz literacki Teatru Muzycznego w Gdyni.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Rossen Gergov 
 dyrygent
Magdalena Pikuła sopran
Jerzy Snakowski prowadzenie

Karol Szymanowski (1882 – 1937) – Cztery tańce polskie (w instrumentacji G. Fitelberga)
                                                                    – Penthesilea na sopran i orkiestrę op.18
Witold Lutosławski (1913 – 1994) – Chantefleurs et Chantefables cykl  pieśni na sopran i orkiestrę do wierszy Roberta Desnosa
Maurice Ravel (1875 – 1937)  – Poemat choreograficzny „La Valse” ,  Suita nr 2 „Dafnis i Chloe”

4|10|2019 r., g. 19.00

BILETY: OD 20 ZŁ

BILETY DO NABYCIA NA WWW.BILETY24.PL,
w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 

FILHARMONIA POMORSKA
Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz

Komentarz