FILHARMONIA POMORSKA | 57. Bydgoski Festiwal Muzyczny – Pasja na wiele głosów

Pasja Mateuszowa wyprzedzała wszystko, co było uznane w ówczesnej twórczości religijnej.  To arcydzieło muzyki sakralnej wszech czasów wyróżniają ogromne rozmiary i wymagania wykonawcze, mistrzostwo warsztatu oraz olbrzymi ładunek wyrazowy.

UWAGA!!!

Mamy dla Państwa 1 podwójne zaproszenie na koncert 1.10.2019 r. g. 19.00🙂 Uwaga!!! Aby otrzymać zaproszenia należy polubić post i umieścić komentarz na Facebooku https://www.facebook.com/taniowmiescie/. Na zgłoszenia czekamy do poniedziałku 30.09.2019 do godz. 22.00.

Do dziś zdumiewa i wprawia w zachwyt „bogactwo pomysłów melodycznych, rytmicznych i harmonicznych”. Kompozycję tworzą 24 sceny, składające się na obrazy ostatniej wieczerzy, modlitwy na Górze Oliwnej oraz pojmania, śmierci i złożenia Jezusa do grobu.

Kai Bumann od września 2015 szef artystyczny Filharmonii Pomorskiej. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986-1992, jako dyrygent, współpracował na stałe z wieloma teatrami operowymi w Niemczech, gdzie kierował muzycznymi premierami, m.in. takich oper, jak: Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza, Salome Straussa i Lulu Berga, jak również operami od Mozarta po Verdiego. Od wielu lat jest blisko związany z polską sceną i estradą muzyczną. Po zdobyciu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Genewie w 1994 rozpoczął, trwającą do dziś, współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. 

Ingrida Gápová urodziła się na Słowacji. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Śpiewała m.in. w operach Mozarta: Zuzanna, Barbarina – Wesele Figara, Pamina  – Czarodziejski flet, Zerlina – Don Giovanni; tytułowa w Semiramide riconosciuta Vinciego (II Festiwal Oper Barokowych 2016, Warszawa), Mařenka –  Sprzedana narzeczona Smetany (Národní Divadlo Moravskoslezské w Ostrawie), Małgosia – Jaś i Małgosia Humperdincka, Belinda – Dydona i Eneasz Purcella (Opera Nova Bydgoszcz) czy She – The Sudden Rain A. Nowaka (Teatr Wielki Warszawa – prawykonanie). W 2015 miała w tournée po Europie z orkiestrą Filharmonii Narodowej z IV Symfonią Mahlera.   W 2016 zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra (HEBO). Jest laureatką Konkursu Dvořáka w Czechach oraz Handel Singing Competition w Londynie, Śpiewała też w Operze Bałtyckiej, Warszawskiej Operze Kameralnej czy Słowackiej Operze Narodowej. Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała dla Sarton records światowe premiery Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk (2010), Lent Cantatas of 18th century Gdańsk (2011), Passio Christi J.B.C. Freislicha (2012) i The Gdańsk Baroque Cantatas (2015). Dwie ostatnie płyty zostały nominowane do nagrody Fryderyk (2013 i 2016). W kręgu zainteresowań artystki znajduje się także repertuar współczesny. Wokalistka współpracuje także z hiszpańskim zespołem Taller Atlántico Contemporáneo (TAC).

Anna Radziejewska absolwentka prof. Jerzego Artysza (UMFC). Laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Występował na festiwalach i w prestiżowych salach Austrii, Niemiec, Włoch Francji, Holandii, Japonii, Korei, Chin, współpracując z mistrzami batuty jak np. Attilio Cremonesi, Andreas Spering, Paolo Carignani, Jean Ch. Spinosi, Sebastien Rouland, Tito Ceccherini, Beat Furrer, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kasprzyk.  Kreowała wielkie role w operach Monteverdiego, Händla, Mozarta, Rossiniego, jest czołową wykonawczynią dzieł Sciarrina (Luci mie traditriciMacbethDa gelo a geloSuperfluminaLa Nuova EuridiceL’altro giardioCantiere del poemaImmagina il deserto). Współpracowała z takimi sławnymi zespołami jak: Collegium Musicum Koeln, Concerto Vocale, MACV, La Fenice, RBE, Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus, London Sinfonietta, Sinfonia Varsovia, S. M. Contemporary Ensemble, Aukso, Kaleidoskop. Jej nagranie pieśni Szymanowskiego (DUX 2008) wyróżnione zostało Sélecionée par ARTE i Orphée d’Or 2009. Pieśni (Paderewski 2007, Szymanowski 2008, Lutosławski 2013, Paderewski 2016) otrzymały nominacje do nagrody Fryderyk, płyta Maddalena ai piedi di Cristo Caldary zdobył Fryderyka 2018 oraz Feniksa 2018, nagranie Zeidlera Missa in D – nominację do Fryderyka 2019. Artystka prowadzi również działalność pedagogiczną (obecnie profesor UMFC dr hab.). Odznaczona została brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Sylwester Smulczyński artysta jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie prof. Piotra Micińskiego. Warsztat wokalny doskonalił także na kursie interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez Paula Esswooda we Florencji. W latach 2006-2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą występował na scenach europejskich teatrów operowych. Posiada nagrania dla Polskiego Radia, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz innych instytucji kulturalnych. Od 2017 jest solistą Polskiej Opery Królewskiej. Uczestniczył w festiwalach muzycznych, w tym w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Sądeckim Festiwalu Muzycznym Iubilaei CantusMiędzynarodowym Festiwalu Muzyki Wokalnej Viva il canto, Międzynarodowym Festiwalu Chopin w barwach jesieni. Do jego najważniejszych kreacji scenicznych zaliczyć można wiodące postaci w operach Mozartowskich, ponadto w dziełach Rossiniego, Donizettiego, Verdiego, Brittena oraz Strawińskiego. Wykonuje również dzieła oratoryjno–kantatowe. a także szeroko pojętą lirykę wokalną. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak Christopher Hogwood, Charles Olivieri-Munroe, Helmuth Rilling, Marc Soustrot, Lucas Vis, Marco Vitale. Pracował również z wieloma wybitnymi reżyserami, wśród których znaleźli się Natalia Babińska, Tomasz Konina, Jonathan Miller, Walter Neiva, Maciej Prus, Jitka Stokalska, Marek Weiss.

Tomasz Krzysica ukończył gdańską Akademię Muzyczną w klasie H. Mickiewiczówny i A. Kucharskiej-Szefler. Laureat m.in. Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych Rosetum w Mediolanie (I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i nagrody specjalne, 2001). Otrzymał Premio Basiola – nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001. Debiutował w Operze Bałtyckiej, w 2000 związał się z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej, z którym odbył tournée po Szwajcarii, Holandii , Niemczech, Hiszpanii, a także w latach 2004 i 2006, 2008 i 2010 w Japonii. W swym dorobku ma m.in. udział w premierze  tella Verdiego (Cassio) na scenie Opery w Tuluzie oraz  w Paryżu (Théâtre du Châtelet) w operze  Jolanta Czajkowskiego. Rejestrował nagrania dla PR i wydawnictw fonograficznych, płyta Musica Sacromontana  z Mszą M. Koperskiego  była nominowana do nagrody Fryderyk 2010. 

W 2017 dołączył do solistów Polskiej Opery Królewskiej. W 2014 rozpoczął pracę w Akademii Sztuki w Szczecinie jako wykładowca śpiewu solowego. Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta Haydna. Uczestniczył w prawykonaniu światowym Magnificat a także w serii koncertów z Missa pro pace Kilara. Występuje regularnie w ramach najsłynniejszych polskich festiwali muzycznych. 

Artur Janda bas-baryton. Pianista. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Występował na większości polskich estrad filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m. in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.

Od 2008 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W 2011 wystąpił w Théâtre du Capitole w Tuluzie w roli Sewera (Polieukt – Z. Krauze) i zadebiutował w National Theater Mannheim rolami Passante i Poliziotto w premierze Superfluminy Sciarrina. Jako Il Malaspina w Luci mie traditriciSciarrina, wystąpił na Warszawskiej Jesieni (2016) oraz na Festiwalu NODO w Ostrawie (2018). Od 2016 współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, śpiewając partie Zbigniewa w Strasznym dworze Moniuszki oraz Escamilla w Carmen Bizeta. Występuje również gościnnie w Operze Wrocławskiej, Operze Nova w Bydgoszczy oraz w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.  Posiada również bogaty repertuar oratoryjny. Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał dwa Fryderyki 2015. W 2018 zdobył Fryderyka 2018 w za nagranie Antonio Caldara – Maddalena ai piedi di Cristo. W 2019 został nominowany do prestiżowej Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii: najlepszy śpiewak operowy.

Robert Gierlach bas – baryton. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie prof. Kazimierza Pustelaka. Występuje na prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych Europy, Ameryki Północnej i Japonii. Śpiewał m. in. w słynnych włoskich i francuskich teatrach. W USA występował w operach w Detroit, Baltimore, a także w New York City Opera i Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz w Grand Opera w Miami. Śpiewał w Nico Theatre w Kapsztadzie (RPA) oraz Grand Théâtre w Genewie. Występował również ze słynnymi orkiestramiBerliner Philharmoniker i Wiener Philharmoniker.Prowadzi także bogatą działalność koncertową występując z uznanymi zespołami oraz biorąc udział w festiwalach muzycznych (np. Wratislavia Cantans, Salzburger Festspiele, BBC Proms (Royal Albert Hall), Berliner Festwoche i Schleswig-Holstein Musik Festival).

Artysta współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami i reżyserami operowymi, takimi jak: Sir Simon Rattle, Sir Yehudi Menuhin, Nello Santi, Charles Dutoit, Jeffrey Tate, Rafael Frǘbeck de Burgos, Claudio Scimone, Michele Plasson, Vladimir Jurowski, Gianluigi Gelmetti, Daniele Gatti, Christiann Thielemann, Jan Krenz, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Peter Stein czy Luca Ronconi.

Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis Zespół powstał w 1962 pn. Capella Bydgostiensis Pro Musica Antiqua, który – wpierw pod dyrekcję Stanisława Gałońskiego, następnie Włodzimierza Szymańskiego – bardzo szybko stał się jednym z czołowych polskich zespołów kameralnych specjalizujących się w muzyce dawnej. W skład Capelli Bydgostiensis PMA wchodzili instrumentaliści, którzy posiadali umiejętność gry na instrumentach z epoki, do lat 90. orkiestrze towarzyszył oktet śpiewaków madrygalistów.  W obecnym składzie kameraliści prezentują wciąż zróżnicowany repertuar, obejmujący różne epoki i style muzyczne – od baroku po współczesność. W 2014 CB nagrała album pt. Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (Ewa Kupiec – fortepian, Mariusz Smolij – dyrygent, Naxos), który otrzymał Fryderyka 2015 w kategorii „najlepszy album polski za granicą”. W 2017 Capella Bydgostiensis obchodziła jubileusz 55-lecia. Z tej okazji pod koniec 2017 nagrała płytę z największymi hitami muzyki poważnej Capella Bydgostiensis. Przeboje 55-lecia.

Chór Astrolabium powstał w 1999. Obecnie liczy ok. 40 chórzystów. Dyrygentem zespołu jest dr hab. Kinga Litowska. Od początku działalności Astrolabium uczestniczy w życiu kulturalnym Torunia, bierze udział w różnorodnych imprezach, festiwalach i konkursach w kraju i za granicą, zdobywając wysokie i najwyższe nagrody, np. Grand Prix Festiwalu Musica Sacra a Roma (2011), I miejsce w kategorii chórów mieszanych na Festiwalu Venezia in Musica (2007), II miejsce na XI Międzynarodowym Festiwalu Chórów w Neuchâtel (2006), Złota Lutnia im. Jerzego Libana – Grand Prix XXXVI Ogólnopolskiego Turnieju Chórów „Legnica Cantat” (2005). Chór wykonuje szeroki repertuar a cappella, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów współczesnych. Bierze też udział w wielu projektach wokalno-instrumentalnych. Przy ich realizacji zespół współpracuje często z uznanymi zespołami i artystami. Ma na koncie kilka prapremierowych wykonań, m.in. utworów Krzesimira Dębskiego, Gedymina Grubby, Jędrzeja Rocheckiego, a także polskie premiery: Magnificat Martina Palmeriego i Stabat Mater Karla Jenkinsa. W 2009 Prezydent Miasta Torunia przyznał Chórowi medal Thorunium za zasługi dla miasta. Zespół nagrał dwie płyty promocyjne: w 2007 i 2013 oraz płytę Astrolabium sings Bembinow, nominowaną do Fryderyka w 2014. Najnowszym zrealizowanym projektem płytowym zespołu jest nagranie Magnificat M. Palmeriego (2016, DUX Recordings).

Kinga Litowska jest absolwentką Wydziału Teorii Muzyki oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Zasiadała w jury konkursów chóralnych, odbywających się w Wenecji, Rzymie, Riva del Garda, Fundao oraz Graz (European Choir Games). Od 2017 pełni funkcję dyrektora Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu. Pracuje również w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest dyrygentem i współzałożycielem Chóru Astrolabium. Wraz z prowadzonym przez siebie zespołem zdobyła szereg nagród i wyróżnień. W 2014 otrzymała Nagrodę Prezydenta miasta Torunia w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego za sukcesy Chóru Astrolabium, popularyzację muzyki chóralnej oraz organizację I edycji Festiwalu Per Musicam Ad Astra (2013).

Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pod dyrekcją prof. Krzysztofa Szydzisza i dr Joanny Piech-Sławeckiej świętuje 25 lat. Zespół wykonuje muzykę wszystkich epok: utwory a cappella oraz wokalno-instrumentalne. Śpiewa w kilkunastu językach, nieustannie jednak popularyzuje muzykę polską. Dwukrotnie zdobył Grand Prix w prestiżowym Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, jest też laureatem przeglądów (m.in. Wielka Brytania), Malta, Austria, Korea Południowa, Norwegia). Chór Kameralny UAM wnosi istotny wkład w życie Uczelni i Poznania. Co dwa lata organizuje dla UAM Międzynarodowy Festiwal Universitas Cantat dedykowany chórom i orkiestrom uczelnianym. Systematycznie występuje w ramach Koncertów Noworocznego i Majowego JM Rektora UAM, prezentując nowy repertuar (w ostatnich latach była to m.in. muzyka latynoamerykańska, żydowska, cygańska, tango argentyńskie czy piosenki do słów Tuwima). Chór współpracuje z wybitnymi muzykami i aktorami. Koncertował w wielu krajach Europy, ale również w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Argentynie, Peru, Boliwii, Ekwadorze, Kolumbii, Gruzji, Australii oraz Korei Południowej. W dorobku zespołu jest kilka płyt, m.in.: Tobie i sobie śpiewam (2003), Piosenka jest dobra na wszystkoPiosenki Starszych Panów (2005), Florilegium (2007), The Spirit of TangoMisa a Buenos Aires (2014).

Krzysztof Szydzisz chórmistrz, muzykolog, specjalista z zakresu emisji głosu, logopeda, menedżer kultury. Dyrygent Chóru Kameralnego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 
w Poznaniu, z którym koncertował na pięciu kontynentach, 
w ponad dwudziestu krajach, m.in. w Argentynie, Boliwii, Ekwadorze, Kolumbii, Peru, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Australii, Korei Południowej, Francji, Czechach, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Irlandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, na Litwie i we Włoszech. Wraz z tym zespołem zdobywał laury krajowych i międzynarodowych konkursów (m.in. w Legnicy, Międzyzdrojach oraz w Llangollen, na Malcie, w Wiedniu i w Busan, w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Euroradia Let the Peoples Sing – Oslo’ 2009). Był kilkakrotnie wyróżniany jako osobowość artystyczna. Jest laureatem Nagrody im. J. Kurczewskiego za wybitne dokonania w dziedzinie chóralistyki oraz za organizację Międzynarodowego Festiwalu Universitas Cantat. Pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na stanowisku profesora i kieruje utworzonym w 2004 Zakładem Emisji Głosu. W 2014 Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. 

Chór dziecięcy Rubinki Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy powstał w 1999, skupiając w swych szeregach uczniów pracujących pod kierunkiem Agnieszki Sowy. Koncertową wizytówką zespołu jest prestiżowa współpraca z Filharmonią Pomorską (m.in. Requiem wojennego Brittena, Carmina burana Orffa, Credo Pendereckiego). Do największych osiągnięć Chóru należą liczne, w tym najwyższe, nagrody w konkursach chóralnych: Ołomuniec (Czechy), Inowrocław, Ostrów Wielkopolski (2008, 2016, 2018); Międzyzdroje czy Złoty Dyplom w Makroregionalnych Przesłuchaniach CEA w Toruniu (2017). Rubinki śpiewają dla środowisk bydgoskich i wojewódzkich. Na zaproszenie Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wziął udział w Koncertach Kompozytorskich poświęconych twórczości Twardowskiego (2006), Świdra (2007), Koszewskiego (2012), Lutosławskiego (2013). Od 2013 chór prezentuje swój warsztat wokalny podczas kursów prowadzonych przez Agnieszkę Sowę dla dyrygentów chóralnych z całej Polski na zaproszenie m.in. Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Akademii Chóralnej przy NFM we Wrocławiu, Uniwersytetu Muzycznego – Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny – w Białymstoku.

Agnieszka Sowa jest absolwentką Wydziału Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Laureatka VII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu i stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie przy AM w Bydgoszczy i CAK w Warszawie. Podczas II Warszawskiej Wiosny Chóralnej zdobyła I nagrodę w kat. chórmistrz (2013), ponadto nagrody Katedry Dyrygentury Chóralnej AM w Poznaniu i AM w Bydgoszczy dla najlepszego dyrygenta. Uczestniczyła w kilkudziesięciu seminariach i warsztatach, pogłębiając swoją wiedzę z zakresu warsztatu wokalnego i emisji głosu. Zapraszana jest do prowadzenia warsztatów i seminariów dla dyrygentów m.in. przez AM w Bydgoszczy, UKW w Bydgoszczy, UMFC – filia w Białymstoku, NFM we Wrocławiu. Cyklicznie prowadzi również warsztaty chóralne w Polsce. W 2017 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Za swoją pracę dydaktyczno-artystyczno-wychowawczą była wyróżniona wielokrotnie nagrodą dyrektora szkoły. Od 2007 jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Akademickiego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.

57. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Chór Astrolabium z Torunia
Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
Chór dziecięcy „Rubinki” Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych w Bydgoszczy 
Kai Bumann
  dyrygent
Ingrida Gápová sopran
Anna Radziejewska mezzosopran
Sylwester Smulczyński tenor/Ewangelista
Tomasz Krzysica tenor/Jezus
Artur Janda baryton
Robert Gierlach bas
Kinga Litowska przygotowanie Chóru Astrolabium
Krzysztof Szydzisz  przygotowanie Chóru Kameralnego UAM
Agnieszka Sowa  przygotowanie Chóru dziecięcego „Rubinki” PZSM 

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) – Pasja wg św. Mateusza BWV 244

1|10|2019 r., g. 19.00

BILETY: OD 20 ZŁ

BILETY DO NABYCIA NA WWW.BILETY24.PL,
w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 

FILHARMONIA POMORSKA
Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz