L’Arpeggiata

FILHARMONIA POMORSKA | 57. Bydgoski Festiwal Muzyczny – L’Arpeggiata

Himmelsmusik, „muzyka niebios” – nowy program Christiny Pluhar, charyzmatycznej założycielki i liderki sławnego, międzynarodowego zespołu L’Arpeggiata – który podczas 57. BFM będzie miał swoją polską premierę.

Wykonane zostaną dzieła mniej znanych kompozytorów baroku, jak np.: J. Ahle, J. Theile, M. Cazzati, C. Bütner, Ph. Erlebach, oraz bardziej popularnych jak H. Schütz, H. Biber czy J. Ch. Bach i J.S. Bach. Między innymi melomani usłyszą protestanckie hymny, psalmy i inne utwory z zabytkowych manuskryptów zawartych w zbiorach Staatsbibliothek w Berlinie, Universitetsbibliothek w Uppsali, Herzog August Bibliothek w Wolfenbüttel czy Musicalisches Gesang-Buch Georga Ch. Schemellego. Pluhar do nowego projektu zaprosiła znakomitą belgijską sopranistkę Céline Scheen, obok której stanie Kacper Szelążek – jeden z najbardziej utalentowanych polskich kontratenorów młodego pokolenia.

Christina Pluhar Założycielka i dyrektor artystyczna L’Arpeggiaty, odkryła – po studiach gry na gitarze klasycznej na uniwersytecie w rodzinnym mieście Graz – głęboką pasję do muzyki renesansowej i barokowej. Od tego momentu poświęciła się instrumentarium dawnych epok: lutni, teorbie, gitarze barokowej oraz harfie barokowej. Kształciła się w Królewskim Konserwatorium w Hadze, w Scholi Cantorum Basiliensis oraz na kursach mistrzowskich. W 1992 uzyskała dyplom z muzyki dawnej oraz pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Malmö (z La Fenice). Przeprowadziła się do Paryża, gdzie występowała, także jako solistka, w zespołach takich jak La Fenice (Jean Tubéry), Hesperion XXI (Jordi Savall), Il Giardino Armonico, Concerto Soave (Maria-Cristina Kiehr) Accordone (Marco Beasley) Elyma (Gabriel Garrido), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Ricercar Consort (Philippe Pierlot), La Grande Ecurie and King’s Chamber (Jean-Claude Malgoire), Cantus Cölln (Konrad Junghänel). W latach 2001-2005 była asystentką dyrygenta Ivora Boltona w operze w Monachium. Jako dyrygent gościnny została zaproszona do poprowadzenia Australijskiej Orkiestry Brandenburskiej (Sydney), Europejskiej Barokowej Orkiestry (EUBO) i Divino Sospiro (Portugalia). Od 1993 prowadziła kursy mistrzowskie na Uniwersytecie w Grazu, a od 1999 była profesorem harfy barokowej w Królewskim Konserwatorium w Hadze. W 2000  założyła L’Arpeggiatę i doprowadziła swój zespół praktycznie z dnia na dzień do sukcesu, także dzięki nagraniom, które od razu cieszyły się dużym uznaniem. Wydała również płytę z własną kompozycją, operą łacińska Orfeo chaman.

Céline Scheen Belgijska sopranistka. Ukończyła z wyróżnieniem klasę Marcela Vanauda w Conservatoire royal de Mons oraz absolwentka śpiewu i metodologii śpiewu w Conservatoire royal w Brukseli. Występuje na największych festiwalach i w prestiżowych salach koncertowych, nagrywa dla czołowych wytwórni europejskich, m.in. Deutsche Grammophon. Posiada imponujący dorobek ról operowych sięgający twórczości Monteverdiego, Cavallego, Glucka, Haydna i Mozarta, a także kompozytorów późniejszych jak Menotti czy Poulenc. Wykonywała także pasje Bacha, msze Mozarta (Msza koronacyjnaWielka msza c-moll), Requiem Faurégo, a także Petite messe solennelle Rossiniego oraz Carmina burana Orffa. Współpracy z takimi grupami jak Il Fondamento, Ricercar Consort, Café Zimmermann, La Fenice, La Cetra d’Orfeo, Musica Antiqua Köln. Nagrała muzykę do filmu Le Roi Danse (DG) z Musica Antiqua Köln i Reinhardem Goebelem, współpracowała z Paolo Pandolfo przy płycie CD z improwizacjami (Diapason, z Les Talens Lyriques i Christophem Rousset nagrała także operę Bellérophon Lully’ego, świeckie kantaty włoskie Bacha z Leonardo Garcią Alarcon, Nieszpory Monteverdiego z Ricercar Consort i Philippe Pierlotem. W 2014 śpiewała w Pasji według św. Mateusza w Kopenhadze pod kierunkiem Andrei Marcona, a następnie w Dreźnie i Pradze z Collegium 1704 i Václavem Luksem. W sezonie 2015/2016 koncertowała ze swoimi stałymi partnerami (m.in. Le Banquet Céleste i Damien Guillon) we Francji i Europie, a także z L’Arpegiattą i Christiną Pluhar w Europie, Stanach Zjednoczonych i Brazylii. W 2017 ponownie wystąpiła z nimi  w Nowym Jorku i Nowej Zelandii.

Kacper Szelążek Ukończył studia wokalne w 2016 na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w klasie prof. Artura Stefanowicza. W 2013 jako najlepszy młody muzyk roku otrzymał od Polskiego Radia propozycję nagrania utworów Szymanowskiego oraz reprezentowania Polski w Konkursie Młodych Talentów EBU w Bratysławie (International Forum of Young Performers New Talent). Od tego momentu występował m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Teatro Ristori w Weronie, Teatro Thalia w Lizbonie, Sali Koncertowej Muzeum Puszkina w Moskwie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, na Festiwalu Dramma per Musica w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. W swoim repertuarze posiada role z oper Monteverdiego, Händla, Vivaldiego, Cavallego, partie oratoryjne i kantatowe oraz duży repertuar pieśniarski. W 2016 otrzymał nagrodę Carlo Maria Giuliniego w Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W 2019 artysta zadebiutował na Boston Early Music Festival w nowo odkrytej operze Agostino Steffaniego Orlando generoso w roli Medora (opera zostanie nagrana dla firmy Erato) oraz wystąpił jako Eunuco w La Finta PazzaFrancesco Sacratiego, w produkcji Opery w Dijon pod dyrekcją Leonardo Garcia Alarcona. Ponadto we wrześniu 2019 artysta zaśpiewa partie Narcisa w Agryppinie i Tolomeusza w Juliuszu Cezarze Händla w produkcji Les Telens Lyriques pod dyrekcją Christophe’a Rousset w Theâtre des Champs Elysées w Paryżu i na Festiwalu Enescu w Bukareszcie. 

L’Arpeggiata Założony w 2000 przez Christinę Pluhar zespół składa się z wybitnych europejskich artystów wykonawstwa historycznego, który współpracuje także z uznanymi śpiewakami i instrumentalistami ze świata baroku i muzyki tradycyjnej. Celem zespołu jest przywołanie prawie nieznanego repertuaru, poczynając od muzyki XVII wieku. Koncentrując się na repertuarze wczesnobarokowym i autentyzmie wykonania, potrafi go umiejętnie łączyć z innymi stylami muzycznymi (jazzem, muzyką tradycyjną) oraz z innymi formułami artystycznymi (tańcem, teatrem), co stanowi kwintesencję oryginalności zespołu. Podstawą L’Arpeggiaty są instrumentalne improwizacje, odmienne podejście do śpiewu oraz kreowanie  i inscenizacja atrakcyjnych spektakli. Od początku swej działalności zespół ciepło przyjmowany jest zarówno przez publiczność, jak i krytyków, za swoje albumy i koncerty zbiera doskonałe recenzje na całym świecie. Powszechne uznanie dla L’Arpeggiaty przejawia się w obecności zespołu na najważniejszych światowych festiwalach oraz w licznych prestiżowych nagrodach za dokonane nagrania, m.in. we współpracy z gwiazdami wykonawstwa muzyki dawnej (wspominając choćby kontratenora Philippe’a Jaroussky’ego). Ich album La Villanella, poświęcony muzyce Girolamo Kapsbergera,  został uznany ‘wydarzenie miesiąca’  przez „Repertoire des disques” we wrześniu 2001 i nagrodzony Premio Internationale del disco per la musica italiana. Ich druga płyta Homo fugit velut umbra (Stefano Landi) pozyskała tytuły „10 de Repertoire”, „Diapason Découverte”, „CD of the Week” BBC, „CD of the Month” Amadeus (Włochy) oraz Prix Exellentia Pizzicato (Luksemburg) ). La Tarantella, która oferuje spotkanie muzyków barokowych i tradycyjnych, to:  „10 de Repertoire”, „CD tygodnia” France Musique i „CD of the Month” Toccata (Niemcy). All’Improvviso, ich trzecia płyta, została nagrodzona „Timbre de platine” Opéra International, oraz tytułem CD of the Month BBC Magazine, a ich ostatni krążek, Anpress and Anpressions Emilia de ‚Cavalieri, zdobył nagrodę Académie Charles Cros. Album Los Impossibles  nagrali z udziałem King’s Singers i gitarzysty flamenco Pepe Habichuela. Od 2009 nagrywają dla wytwórni Warner Classics. Album Teatro d ‚amore z muzyką Claudio Monteverdiego oraz z udziałem śpiewaków Philippe’a Jaroussky’ego i Nurii Rial otrzymał  nagrodą Echo Klassik (Niemcy) w 2009 oraz  Edison classic price (Holandia) w 2010. Płyta Via Crucis  nagrana wraz z zespołem wokalnym Barbara Furtuna z Korsyki ukazała się  w 2010. CD z Vespro della Beate Vergine  Monteverdiego wydana  została w 2011.  Następne albumy: Los Pájaros perdidos z 2012 jest poświęcony tradycyjnej i barokowej muzyce Ameryki Łacińskiej; Mediterraneo został opublikowany w 2013; Music for a while – Improvisations on Henry Purcell  we współpracy z kontratenorem Jarousskym  zrealizowali w 2014; Francesco Cavalli – L’amore innamorato (Warner / Erato) został wydany w 2015 i jest dedykowany najpiękniejszym ariom operowym Francesco Cavallego na sopran. 

Christina Pluhar teorba, kierownictwo artystyczne
Céline Scheen sopran
Kacper Szelążek kontratenor
L’ARPEGGIATA
Doron Sherwin  kornet
Judith Steenbrink  skrzypce barokowe
Catherine Aglibut  skrzypce barokowe
Lixsania Fernández  viola da gamba
Rodney Prada viola da gamba
Josetxu Obregówiolonczela
Paulina van Laarhoven  lira
Josep Maria Marti Duran  teorba, gitara barokowa
Haru Kitamika pozytyw
Cezary Nelkowski prowadzenie

Himmelsmusik (pierwsze wykonanie w Polsce)

6|10|2019 r., g. 19.00

BILETY: OD 60 ZŁ

BILETY DO NABYCIA NA WWW.BILETY24.PL,
w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 

FILHARMONIA POMORSKA
Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz