Ethniesy 7 – kakofoNIKT & Chór WSJO Canto-Cantare

Zapraszamy na koncert zespołu kakofoNIKT i chóru WSJO Canto-Cantare.

Jeszcze w zeszłym roku stwierdzenie, że zagramy na festiwalu muzyki tradycyjnej i ludowej świadczyłoby o pomieszaniu zmysłów. A że takie pomieszanie bywa nam bliskie, oraz, że mieliśmy szczęście trafić ostatnimi czasy na szczególnych partnerów, to bierzemy busa i jedziemy na Ethniesy całkiem sporą hordą. Wystąpimy pierwszego dnia pięknie tej zapowiadającej się imprezy (link u dołu opisu); koncerty zaczynają się o 19-tej, a oprócz nas tego wieczoru zagrają jeszcze Kust i Babadag. Poniżej opis naszego przedsięwzięcia.

Zespół kakofoNIKT od dwunastu lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial, field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej , instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych. W niebywale szeroki zakres instrumentarium wchodzą na równych prawach śmieci, zabawki, przedmioty codziennego użytku, tradycyjne instrumenty, czy skomplikowane systemy elektroniczne. kakofoNICZYJ duch nie boi się wszelakich eksperymentów, występów w najdziwniejszych do pomyślenia formach i przestrzeniach, wycieczek w stronę wszelkiej awangardy i tradycji: muzyki teatralnej, rapu, elektronicznej orkiestry, opery improwizowanej, radykalnego performance, psychodelicznego rocka czy wielogodzinnych sesji medytacyjnych na granicy śnienia – zachowując w tych meandrach unikalną, wewnętrzną nić porozumienia i wypracowany przez lata styl.

Tym razem, dzięki interwencji festiwalu Sonus ex Machina, w listopadzie zeszłego roku kakofoNIKT spotkał się z liczącym kilkadziesiąt osób Chórem WSJO Canto-Cantare, działającym od 1996 roku, a od 2016 roku starającym się eksplorować niekonwencjonalne rejony pod dyrygenturą poszukującej i niezwykle żywiołowej Joanny Sykulskiej (wcześniej dyrygentki Chóru Czarownic) – by pracować wspólnie nad nowym elektryzującym projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne. Bazowy szkielet muzyczny oparty został na fundamentach harmonicznych kompozytorów takich jak Guillaume de Machaut, Giovanni Pierluigi da Palestrina czy Wacław z Szamotuł, na nowo opracowanych i przełożonych na środki muzyki elektronicznej przez Patryka Lichotę. Ten szkielet jest punktem wyjścia dla przeróżnych poszukiwań dźwiękowych, właściwych dla awangardowych ruchów XX wieku. Warstwa tekstowa, stworzona przez Michała Jońca, w której w równie eksperymentalny sposób porusza się chór, to niezwykłe, specjalnie dla tego projektu napisane wiersze, balansujące na granicy prasłowiańskich zaświatów, psychodelicznych doświadczeń i poezji abstrakcyjnej. Brzmienie zespołu (w składzie: Hubert Wińczyk, Patryk Lichota i Michał Joniec), dzięki zaproszeniu do współpracy muzykantki Dominiki Szelążek, zostało wzbogacone o tradycyjne wiejskie instrumentarium; ponadto sytuacja występu rozbudowywana jest o performatywne, quasi-rytualne elementy.

Program festiwalu i informacje o biletach:
https://www.facebook.com/events/400466427425380/

Tekst: Michał Joniec

14|03|2019, g. 19.00

Cena biletu: 30 zł

Bilety: www.bilety24.pl

Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
ul. Marcinkowskiego 12-14
Bydgoszcz z