DAS WOHLTEMPERIERTE KLAVIER

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE | DAS WOHLTEMPERIERTE KLAVIER

Das Wohltemperierte Klavier (dokładne tłumaczenie – Właściwie temperowany instrument klawiszowy) – to dwutomowy zbiór dwóch cykli po 24 preludia i fugi  (BWV 846–893) na instrument klawiszowy.

Pierwszy tom powstał w 1722 podczas pobytu Bacha w Köthen (Anhalt), drugi zaś 20 lat później w Lipsku. Oba wydano drukiem w 1801.

Pierwszy tom Das Wohltemperierte Klavier Bach stworzył dla celów dydaktycznych, jak sam napisał, „na użytek młodzieży muzycznej chcącej się uczyć, a szczególnie dla tych, którzy już są zaawansowani w nauce”. Cykl ma charakter kanoniczny i kluczowe znaczenie w historii muzyki. Poczynając od pierwszej połowy XIX w., wchodzi w repertuar wielu pianistów. Muzyka ta wywarła też istotny wpływ na kompozytorów od Mozarta, Beethovena poczynając, po Brahmsa, Szostakowicza i wielu innych; zainspirowały nawet Chopina podczas komponowania etiud.

Das Wohltemperierte Klavier w kreacji prof. Ewy Pobłockiej, wielkiej pianistki, wybitnej chopinistki to gwarancja niezapomnianych przeżyć. „Bachowskie preludia i fugi olśniewają bowiem rozmaitością stylów: wirtuozowskiego, tanecznego czy też głęboko kontemplacyjnego”, zaś sama mistrzyni fortepianu oznajmiła: „A do Bacha mam specjalny stosunek, ale też ta muzyka wymaga specjalnego nastawienia. Bacha nie można grać ‚z marszu’, ani mieszać go z inną muzyką. Podobnie jest z Schubertem”.

(Źródło: „Studio” 1994, nr 5)

Ewa Pobłocka laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980), uhonorowana również nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. Studiowała w Gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego oraz podyplomowo w Hamburgu u Conrada Hansena. Korzystała również z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich. Występy rozpoczęła w 1970 w duecie z matką, wybitną śpiewaczką Zofią Janukowicz-Pobłocką. W 1977 zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie im. G. Viottiego w Vercelli, dwa lata później otrzymała Złoty Medal na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów w Bordeaux. Artystka koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w obu Amerykach, w Chinach, Indonezji, Wietnamie, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Korei, Japonii oraz w Australii. Nagrała ponad 50 płyt z repertuarem od baroku do współczesności. Wiele z nich nagrodzono, także dwoma Fryderykami. Pianistka jest bardzo cenionym pedagogiem bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz gościnnie – Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki Geidai w Tokio i Nagoi. Była jurorem krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych, w tym pierwszego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018). 

Konrad Mielnik producent i publicysta muzyczny. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu Zbigniewa Śliwińskiego. Studia Podyplomowe ukończył w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Dyrektor artystyczny i szef Redakcji Kultury Rozgłośni Regionalnej Polskiego Radia w Gdańsku – Radia Gdańsk S.A. Pomysłodawca i dyrektor Gdańskiego Festiwalu Muzycznego. Laureat i również juror międzynarodowych konkursów radiowych. Oprócz działalności radiowej współpracuje z innymi mediami (Polskie Radio, Telewizja Polska, prasa) oraz organizatorami najważniejszych wydarzeń artystycznych w kraju.

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE

Ewa Pobłocka fortepian
laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie

Konrad Mielnik  prowadzenie

Johann Sebastian Bach – 24 Preludia i Fugi z I tomu Das Wohltemperierte Klavier

23|09|2020 r., g. 19.00

Cena biletu: od 25 zł

Bilety w kasie FP:  https://bit.ly/3abqjNg
Bilety online: https://www.bilety24.pl/

FILHARMONIA POMORSKA
ul. Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz

https://www.facebook.com/filharmoniapomorska/