AKADEMIE FÜR ALTE MUSIK BERLIN (AKAMUS)

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE | AKADEMIE FÜR ALTE MUSIK BERLIN (AKAMUS)

Akademie für Alte Musik Berlin zaprezentuje twórczość francuskich kompozytorów baroku, podkreślającą jej wpływ na niemieckich twórców tej epoki. Jest to bardzo barwny, zróżnicowany i zabawny program – ze świetną muzyką znanych kompozytorów takich jak Lully i Telemann oraz mniej znanych jak Boismortier czy Johann Bernhard Bach – zawierający to, co wyróżnia działalność Akamus, tj. łączenie znanego repertuaru z kilkoma odkryciami.

Akademie für Alte Musik Berlin, zwana także AKAMUS, została założona w Berlinie w 1982. Uznawana obecnie za jedną z czołowych światowych orkiestr kameralnych, cieszy się niespotykanym pasmem sukcesów. Zespół regularnie występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych Europy, Azji i obu Ameryk. Każdego roku daje około 100 koncertów, wykonując zarówno utwory kameralne, jak i symfoniczne. Od wielu lat pozostaje w szczególnej i trwałej artystycznej relacji artystycznej z René Jacobsem. Ich wspólne produkcje w Theater an der Vien za każdym razem są wysoko cenione przez międzynarodową prasę. Orkiestra regularnie koncertuje z uznanymi solistami, jak Isabelle Faust, Andreas Staier, Alexander Melnikov, Anna Prohaska, Werner Güra, Michael Volle czy Bejun Mehta.

Rozszerzyła też swoje artystyczne horyzonty o współpracę z zespołem tańca współczesnego Sasha Waltz & Guests, aby stworzyć tak innowacyjne produkcje, jak Dydona i Eneasz Purcella oraz Medea Dusapina. Międzynarodowy sukces AKAMUS podkreśla ponad milion sprzedanych płyt. Zdobyły one wiele prestiżowych nagród, w tym: the Grammy Award, Diapason d’Or, the Cannes Classical Award, the Gramophone Award, the Edison Award, the German Record Critics’ Award, the MIDEM Classical Award 2010 oraz Choc de l’Année, ponadto Zespół został uhonorowany nagrodą Telemann-Preis, a w 2014 Bach-Medaille i ECHO Klassik. W ostatnim czasie jego dyskografię uzupełniły Koncerty skrzypcowe J. S. Bacha nagrane z Isabelle Faust oraz Wielka msza c-moll z Chórem Bawarskiego Radia pod dyrekcją Howarda Armana. 

Michel-Richard Delalande, francuski barokowy kompozytor i organista, służył królowi Ludwikowi XIV, pełnił funkcję dyrektora kaplicy królewskiej. Był jednym z najważniejszych kompozytorów swej epoki. Specjalizował się w sinfoniach, komponował także muzykę do baletów i motety.

Joseph Bodin de Boismortier, jeden z najpłodniejszych twórców muzyki I połowy XVIII w., jego opublikowana spuścizna liczy ponad 100 pozycji. Tworzył głównie dzieła kameralne przeznaczone na rozmaite instrumenty. Uważany jest za pierwszego francuskiego kompozytora, który skomponował koncert solowy.

Jean-Baptiste Lully, francuski skrzypek, kompozytor oraz dyrygent pochodzenia włoskiego, służył na dworze Ludwika XIV.  Postrzegany jako twórca francuskiej opery narodowej, u szczytu swojej kariery otrzymał tytuł Nadintendenta Muzyki Królewskiej, co uczyniło go najważniejszym i najbardziej wpływowym muzykiem we Francji.

Jean-Féry Rebel, uczeń Lully’ego, skrzypek barokowy i nadworny kompozytor Ludwika XIV. Wiele jego kompozycji odznacza się nowatorstwem i uderzającą oryginalnością. Był jednym z pierwszych muzyków francuskich, którzy komponowali sonaty w stylu włoskim, zasłynął też suitami tanecznymi.

Johann Bernhard Bach, kompozytor, organista i klawesynista, drugi kuzyn J.S. Bacha. Większość jego dorobku zaginęła; wśród zachowanej muzyki są cztery suity orkiestrowe – zaliczane do najbardziej zróżnicowanych dzieł niemieckiego baroku są świadectwem wysokich umiejętności w pisaniu we francuskim stylu orkiestrowym.

Georg Philipp Telemann, kompozytor, organista i kapelmistrz; przedstawiciel stylu galant. Jeszcze za życia zyskał opinię jednego z największych kompozytorów niemieckich, przyćmiewając sławą nawet J.S. Bacha. Był twórcą bardzo płodnym, z zamiłowaniem uprawiał suity, które opracowywał ze szczególną starannością.

Georg Kallweit jako członek, koncertmistrz i solista Akademie für Alte Musik w Berlinie, jest dziś uznawany za jednego z najbardziej poszukiwanych specjalistów w swojej dziedzinie. Przez lata skupiał się na repertuarze solowym skrzypiec barokowych i prowadzeniu zespołów. Oprócz pracy w Akademii, regularnie współpracował jako gościnny koncertmistrz i solista z wieloma historycznymi i współczesnymi orkiestrami kameralnymi. Współpracował również z lutnistą Björnem Colellem w duecie Ombra e Luce, zespole specjalizującym się we wczesnej włoskiej muzyce barokowej. Brał czynny udział w ponad sześćdziesięciu nagraniach, z których wiele otrzymało międzynarodowe nagrody. 

Magdalena Miśka-Jackowska absolwentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2005 do 2020 związana z RMF Classic. Autorka wielu programów, poświęconych sztuce filmowej. W ubiegłym roku otrzymała nagrodę w kategorii AkumulaTOR w studenckim plebiscycie MediaTORY „za optymistyczny przekaz” i audycję „Zagraj to jeszcze raz” w RMF Classic. Jako konferansjerka była związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie. Od 2018 współpracuje z Uniwersytetem Śląskim, od 2019 z Akademią Muzyczną w Łodzi.

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE

Akademie für Alte Musik Berlin
Georg Kallweit kierownictwo muzyczne, koncertmistrz
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

Michel‐Richard Delalande (1667-1726)
Suite from the Divertissement „Les Fontaines de Versailles“                                                     
Ouverture – Air de Ancelade – Plaintes regrets – Air de Flore – Chaconne

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755)
Ouverture and Chaconne from „Don Quichotte chez la Duchesse“ op. 97  (1743)             

Jean-Baptiste Lully  (1632-1687)
Suite from the opera „Phaëton”, LWV 61                                                                        
Ouverture – Rondeau – Prélude – Entrée des furies –
Bourrée pour les Égyptiens (Premier Air, Second Air) – Chaconne

Jean Féry Rebel (1666-1747)                                                                                                                    
“Les Caractères de la Danse”                                                                                                 
Prélude – Courante – Menuet – Bourrée – Chaconne – Sarabande – Gigue –
Rigaudon – Passepied – Gavotte – Sonate – Loure – Musette – Sonate

Johann Bernhard Bach (1676-1749)
Orchestral Suite No. 1 G-minor                                                                                                       
for Solo Violin, Strings and Basso continuo
Ouverture – Air – Rondeau – Loure – Fantaisie – Passepied

Georg Philipp Telemann (1681-1767)                                                                                                 
Orchestral Suite „La Musette”, TWV 55:g1                                                                                        
Ouverture – Napolitaine – Polonaise – Mourky – Menuet – Musette – Harlequinade

4|10|2020 r., g. 17.00

Cena biletu: od 50 zł

Bilety w kasie FP:  https://bit.ly/3abqjNg
Bilety online: https://www.bilety24.pl/

FILHARMONIA POMORSKA
ul. Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz

https://www.facebook.com/filharmoniapomorska/