AKADEMIA MUZYCZNA | Streaming: Beethoven w Bydgoszczy

AKADEMIA MUZYCZNA | Streaming: Beethoven w Bydgoszczy

Po przerwie związanej z pandemią COVID-19 Beethoven wraca do Bydgoszczy!  Ze względu na bezpieczeństwo zmieniamy jednak formułę koncertów i zapraszamy na ich transmisję online: na naszym kanale na YouTube oraz na stronie openmusicreview.art

Program:

  • Marcin Wieczorek/fortepian
    L. van Beethoven – Sonata fortepianowa A – dur op. 2 nr 2
  • Katarzyna Rajs/fortepian
    L. van Beethoven – Sonata fortepianowa C – dur op. 2 nr 3
  • Magdalena Bojanowicz/wiolonczela i Radosław Kurek/fortepian
    L. van Beethoven – Sonata na fortepian I wiolonczelę F – dur op. 5 nr 1

Marcin Wieczorek
Pianista młodego pokolenia, znany z oryginalnych i ekspresyjnych interpretacji. Student studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem profesora Stefana Wojtasa. Podczas studiów licencjackich kształcił się u profesor Ewy Pobłockiej oraz doktora Pawła Wakarecego. Swoją grę doskonalił pod okiem Dang Thai Sona, Kevina Kennera, Eugena Indjića, Diny Yoffę, Janusza Olejniczaka i Katarzyny Popowej-Zydroń. Zwycięzca konkursu „La Palma d’Oro” w 2019 roku, laureat II Nagrody na konkursie „Nuova Coppa Pianisti” w 2019 roku, III Nagrody na konkursie „Luciano Luciani” w 2020, Nagrody specjalnej dla najbardziej wyróżniającej się osobowości konkursu „Euregio” w 2019, I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskimw Rzeszowie w 2014 roku, II Nagrody w Barlassinie w 2013 roku. Ponadto jest laureatem Specjalnej Nagrody na Festiwalu Pianistycznym „Bolzano-Bozen” w 2016 roku oraz I nagrody na wykonanie koncertu z orkiestrą na Indiana University w Stanach Zjednoczonych w 2018 roku. Współpracował z dyrygentami takimi jak: Robert Carter Austin, David Neely, Johnathan Brett, Maciej Żółtowski czy Wojciech Pławner.

Wielokrotnie zapraszany na liczne festiwale na całym świecie. Występował między innymi na Festiwalu Chopinowskim w Genewie w 2013 i 2015 roku, Festiwalu Deia na Majorce w 2019 roku, Festiwalu Pianistycznym w Karlovac w Chorwacji w 2014 roku, Festiwalu Bolzano- Bozen w 2016 roku, Festiwalu „Miasto i architektura” w Toruniu 2019 oraz na Festiwalu Chopinowskim w Augustowie w 2014 roku. W 2019 roku został zaproszony na prestiżowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju. Występował w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii, Czechach, Węgrzech, Chorwacji i Polsce w salach takich jak: NOSPR, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Łódzkiej, Auer Hall w Indiana University w Bloomington czy Ganz Hall w Roosevelt University w Chicago. Nagrywał dla Telewizji Polskiej (TVP) oraz Polskiego Radia. Jest laureatem wielu stypendiów artystycznych w tym Prezydenta Miasta Bydgoszczy oraz Prezydenta miasta Radomia.

Katarzyna Rajs
Studia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy ukończyła w klasie fortepianu prof. K. Popowej-Zydroń, studia podyplomowe odbyła pod kierunkiem prof. J. Sulikowskiego. Jest laureatką wielu festiwali i konkursów muzycznych, m.in. Festiwalu Muzyki Rosyjskiej i Radzieckiej w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. M. Magina w Paryżu, XI Międzynarodowego Konkursu Kontrabasowego w Czechach jako najlepsza kameralistka. Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Uczestniczyła również w kursach pianistycznych, prowadzonych m. in. przez: T. Szebanową, E. Pobłocką, V. Banfielda.

W 2004 r. obroniła doktorat, którego promotorem była prof. K. Popowa-Zydroń. W 2011 r. nagrała komplet mazurków fortepianowych Romana Maciejewskiego oraz wydała publikację naukową: „Chopinowski idiom mazurkowy w fortepianowych mazurkach R. Maciejewskiego. Wybrane aspekty poetyki muzycznej” (ISBN 978-83-61262-80-0). Realizując plany naukowe, odnosiła sukcesy na niwie pedagogicznej – jej studenci zdobywali laury na konkursach krajowych ( Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina – 2011 i 2015 r.) i zagranicznych ( Vietri sul Mare – 2010 r., Cantu – 2014 r.), brali również udział w znaczących festiwalach pianistycznych. Jej student – Rafał Błaszczyk- znalazł się w składzie polskiej ekipy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F.Chopina w 2015 r. W 2010 r. – Roku Chopinowskim – otrzymała Medal za zasługi na polu krzewienia kultury przyznany przez Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego. W 2013 r. uzyskała tytułu doktora habilitowanego w zakresie sztuki oraz Nagrodę Rektorską II st. Wielokrotnie była zapraszana do prac jury konkursów pianistycznych.
Od wielu lat Katarzyna Rajs pełni w macierzystej uczelni rozmaite funkcje: jest wydziałowym koordynatorem komisji rekrutacyjnej, członkiem Komisji Dyscyplinarnej do spraw studenckich, ostatnio wybrano ją przewodniczącą Wydziałowej Komisji Wyborczej. Bardzo często zasiada również w komisjach doktorskich i habilitacyjnych. Plany naukowe związała obecnie z odkrywaniem i kultywowaniem polskiego dziedzictwa muzycznego – nawiązała współpracę z Państwowym Wydawnictwem Muzycznym, studiem nagraniowym CD Accord, aby przywrócić światu transkrypcje fortepianowe Romana Maciejewskiego. Obecnie pracuje w bydgoskiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora nadzwyczajnego.

Magdalena Bojanowicz
Magdalena Bojanowicz-Koziak jest laureatką Paszportu „Polityki” – nagrody tygodnika „Polityka” przyznawanej twórcom oraz kreatorom kultury. Zdobyła I nagrodę na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), a także jest laureatką II nagrody i dwóch nagród specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Otrzymała również III nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Spośród jej innych sukcesów konkursowych wymienić można także II nagrodę na 69. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec Králové (Czechy) czy wyróżnienie na 64. Międzynarodowym Konkursie „Praska Wiosna” w Pradze. Jest również finalistką Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Stuttgarcie (2014).

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach w Brukseli, Salzburgu, Kronberg i Musicinsel Reihnau, gdzie pracowała pod okiem takich artystów jak Julius Berger, Jens Peter Maintz, Kazimierz Michalik, Phillippe Muller, Arto Noras, Claus Reichardt czy Victoria Yagling.

Była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci (2001-2008) oraz Ministra Kultury i Sztuki. W 2009 roku została laureatką prestiżowego stypendium „Młoda Polska”, które pozwoliło na nagranie płyty „Satin” z polską muzyką współczesną w duecie z Maciejem Frąckiewiczem. Jako TWOgether Duo artyści zostali laureatami Paszportu Polityki za „odwagę, ryzyko i konsekwencję. (…) Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania” oraz otrzymali nominację do Fryderyka, nagrody polskiego przemysłu fonograficznego (2013).
Magdalena Bojanowicz prowadzi kursy muzyczne organizowane przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci w Lusławicach oraz Warsztaty Wiolonczelowe w Augustowie.

Współpracowała jako solistka pod batutą takich dyrygentów jak: Massimiliano Caldi, George Tchitchinadze, Daniel Smith, Volker Schmidt-Gertenbach, Renato Rivolta, Marek Moś, Michał Klauza, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Kosek, Michał Nesterowicz, Paweł Przytocki, Wojciech Rodek, Bojan Suđić, Benjamin Lack, Ernst Kovacic, José Maria Florêncio. Brała udział m.in. w licznych festiwalach ogólnopolskich oraz międzynarodowych: „Music Connects” w Grand Resort Bad Ragaz w Szwajcarii, Gulangyu Festiwal w Xiamen (Chiny), „Festival au Leman” w Thonon les Bains we Francji, „Festiwal Kameralny” w Moskwie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” „Muzyka na szczytach” w Zakopanem, „Muzyczne przestrzenie”, Festiwal „Musica moderna” w Łodzi, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwal Hubermanna w Częstochowie, „Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki” w Zielonej Górze.
Występowała m.in. w Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, Kolarac w Belgradzie, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka współpracowała z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, NFM Orkistra Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Belgrade Philharmonic Orchestra.
Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów z orkiestrą takie jak: „Koncert wiolonczelowy” Dariusza Przybylskiego (z NOSPR wydany przez wytwórnię DUX), „Dziennik zapisany w połowie” Aleksandra Nowaka (z AUKSO, NMF) oraz liczne utwory kameralne kompozytorów polskich, ale również zagranicznych. W planach w najbliższym sezonie artystycznym ma powstać dedykowany artystce „Koncert wiolonczelowy” Pawła Szymańskiego oraz „Koncert podwójny” Hanny Kulenty.

Radosław Kurek
„Jego interpretacje sceniczne dalece wybijają się ponad przeciętność, są nasycone intensywnością i koncentracją, które nie pozwalają publiczności pozostać obojętną oraz charakteryzują się pięknym brzmieniem instrumentu,
charyzmą i wielką pasją…”
– prof. Katarzyna Popowa – Zydroń, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Od zdobycia wyróżnienia The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Dublinie w 2012 roku oraz zwycięstwa XV Międzynarodowego Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach w 2008 roku (wraz z wiolonczelistą Georgyim Lomakovem), Radosław Kurek intensywnie pracuje nad poszerzaniem swojego repertuaru. Stale doskonali wysokie umiejętności na polu interpretacji muzyki kameralnej i dzieli się swoją wrażliwością z publicznością wykonując muzykę od klasycyzmu do współczesności na starannie przemyślanych recitalach solistycznych.

Jego siła jako artysty tkwi w niezwykłej elastyczności we współpracy z innymi muzykami, dlatego jest szczególnie ceniony jako partner w muzyce kameralnej.
Owocem wielu muzycznych spotkań pianisty są nagrania dla takich wytwórni płytowych jak niemiecka GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, DUX, Soliton czy BeArTon.

Artysta uczestniczył w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych, występując zarówno jako solista jak i kameralista w Austrii, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Belgii, Hiszpanii, Włoszech, Ja-ponii, Egipcie, USA oraz licznych miastach Polski. Grywał między innymi w Auditorium Augustia-num w Watykanie, Festsaal w Wiedniu, Auditorium al Duomo we Florencji, a także w salach Fil-harmonii Pomorskiej, Krakowskiej, Bałtyckiej, Wrocławskiej i Łódzkiej oraz Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Jako solista występował między innymi z orkiestrami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Pomorskiej oraz Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” i Capellą Bydgostiensis pod dyrekcją wielu znakomitości dyrygenckich takich jak Jacek Kaspszyk, Jose Maria Florencio, Mi-chał Nesterowicz czy Jakub Chrenowicz. Partnerował też tak wybitnym artystom jak Konstanty An-drzej Kulka, Roman Jabłoński czy Jadwiga Kotnowska; współpracował również z Robertem Kabarą, Wiesławem Kwaśnym i Agatą Zubel.

Ponadto jako solista lub pianista – kameralista uczestniczył oraz zdobywał nagrody
i wyróżnienia na konkursach w Indianapolis, Genewie, Monachium, Terni, Shumen, Narwie, Flo-rencji, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu i Katowicach.
Radosław Kurek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdań-sku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń pozostając jej asystentem w latach 2008-2009. Swój kunszt doskonalił pod kierunkiem wielu szeroko cenionych artystów takich jak Pavel Vernikov, Niklas Schmidt, Sebastian Hamann, Viera Nossina, John O’Conor, Ewa Pobłocka, Maja Nosowska czy Szabolcs Esztenyi.

Od jesieni 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Tam też w 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

Kanał YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCHJUokqH3Fuq6bDuCzsxLqA

7|06|2020, g. 18.00

WSTĘP wolny

https://www.facebook.com/events/627762957809287/

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
ul. Gdańska 20