Farbiarnia: Fotografie z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich

Zapraszamy na wernisaż wystawy „Dawna, nowoczesna, pośmiertna”. Fotografie z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich

Historia rodzinnej kolekcji fotografii Joanny i Krzysztofa Madelskich rozpoczęła się prawie dekadę temu i stale ewoluuje. Jest różnorodna tak pod względem techniki, jak i estetyki. Wybory fotografii podporządkowane zostały tematyce płci społecznej (gender), a zatem celem kolekcji jest wywołać refleksję na temat szeroko pojmowanej tożsamości kobiet. Porusza więc problemy dotyczące: funkcjonowania kobiet w życiu społecznym i politycznym, istniejących stereotypów, ale także identyfikacji swojej płci (fizycznej i społecznej), przemijania czasu oraz wyzwolenia – równouprawnienia kontra poszukiwania opieki i bezpieczeństwa. 
W zbiorze obok dzieł wybitnych polskich artystów takiego formatu jak Jan Bułhak, czy Jerzy Benedykt Dorys znajdują się prace eksperymentatorów takich jak Jerzy Lewczyński czy Paweł Pierściński, które między innymi prezentujemy na wystawie “Dawna, Nowoczesna, Pogrobowa”.

Kolekcja jeszcze nigdy nie była prezentowana w całości; pokazywanie jej części daje możliwość różnorodnego podejścia do tematu. Zaproszenie od Dyrektor Festiwalu do zaprezentowania kolekcji Madelskich w Bydgoszczy przyczyniło się do przedstawienia jej w całkiem inny niż dotychczas sposób. 

-fragment tekstu kuratorskiego Ariany Hekmat

Wśród kolekcjonerów przyjęło się klasyfikować odbitki ze względu na okres w jakim zostały wykonane. Dawne (vintage) są odbitki wykonane przez artystę zaraz po naświetleniu negatywu, w czasie, gdy fotograf pracuje nad cyklem lub serią zdjęć. Nowoczesne (modern) są odbitki późniejsze, wykonane przez autora z oryginalnego negatywu po latach, dekadach od wykonania zdjęcia. Pogrobowe (posthumous), no cóż, wykonywane są już przez spadkobierców lub osoby posiadające prawa do spuścizny po artyście (stąd bywają nazywane „estate prints”). Wystawa na Vintage Photo Festival jest okazją, by przyjrzeć się klasycznym odbitkom ciemniowym wykonanym przez mistrzów polskiej fotografii właśnie biorąc pod uwagę to podstawowe, lecz przecież wcale nieoczywiste kryterium. Co i rusz fotografia płata figle artystom, galerzystom i kolekcjonerom, którzy polując na dawne odbitki trafiają też na nowoczesne i skazani bywają na pogrobowe (co chyba lepiej brzmi, mimo wszystko, niż „pośmiertne”).

– fragment tekstu kuratorskiego Adama Mazura

Koncepcja wystawy: Katarzyna Gębarowska

13/10/2018, g. 16.00

WSTĘP wolny

Wstęp na wernisaż jest bezpłatny.
Wystawa biletowana: 5 zł ulgowy, 10 zł normalny (jeden bilet obowiązuje na wszystkie wystawy w Galerii Farbiarnia i DTC Jedynak)

Farbiarnia
Pomorska 68A/1, 85-060 Bydgoszcz

Facebook Comments

Komentarz

Słowa kluczowe: ,